Některé úřady práce byly na uchazeče o zaměstnání přísnější než zákon, zjistil veřejný ochránce práv Stanislav Křeček. Chtěly, aby si ti, kteří nemohli přijít na domluvenou schůzku, nahradili setkání s úředníkem hned první úřední den po skončení neschopenky. Zákon o zaměstnanosti ale takovou povinnost lidem nestanovuje. Po upozornění ombudsmana Úřad práce ČR poučení změnil. Ombudsman o tom dnes informoval na svém webu.

Veřejný ochránce práv při prověřování případů několika lidí vyřazených z evidence uchazečů o zaměstnání zjistil, že některé úřady práce byly na své klienty příliš striktní. Úřad v původním poučení pro uchazeče o zaměstnání informoval o povinnosti, která nemá oporu v zákoně. „Úřad práce v podstatě sám stanovil lidem zcela novou povinnost. Podle poučení totiž měli přijít na schůzku s úředníkem hned první úřední den poté, co pominuly důvody, proč nezvládli předchozí setkání – například kvůli nemoci, úrazu nebo vyšetření u lékaře. Taková povinnost ale v zákoně není. Proto o ní úřad práce neměl uchazeče poučovat, natož aby vyžadoval její plnění a lidi kvůli nesplnění této povinnosti trestal vyřazením z evidence uchazečů o zaměstnání,“ uvedl Křeček.

Ombudsman také připomněl, že podle zákona o zaměstnanosti musí uchazeči především oznámit každou relevantní změnu okolností, tedy například i ukončení neschopnosti

Na to jim zákon dává osm dní. V praxi se ale stávalo, kdy úřady práce v poučení vyžadovaly, aby lidé na schůzku přišli ještě před tím, než ukončení neschopnosti úřadu oznámili. „Veřejnou službou, kterou vykonává úřad práce, je zprostředkování zaměstnání na trhu práce. A veškerá činnost úřadu by měla vést k tomuto cíli. Schůzka na úřadě práce v nejbližší úřední den po skončení dočasné neschopnosti uchazeče, aniž by úřad práce o takovém setkání věděl předem, i podle soudů popírá samotný smysl spolupráce s nezaměstnaným,“ zhodnotil ombudsman.

V předchozích letech řešil ombudsman několik případů lidí, které úřad práce kvůli nesplnění této povinnosti vyřadil z evidence. To pro ně mělo vážné následky

Přišli o podporu v nezaměstnanosti a museli si sami platit zdravotní pojištění. Nemohli ani dostat dávky pomoci v hmotné nouzi – příspěvek na živobytí nebo doplatek na bydlení. Úřad práce tehdy argumenty ombudsmana nepřijal, proto o protiprávním postupu veřejný ochránce práv informoval vládu. Nyní už by se po změně poučení podobné případy neměly opakovat.

Vedení úřadu práce navíc svým zaměstnancům podle ombudsmana nařídilo, aby poučení o povinnostech dávali uchazečům o zaměstnání nejen při první schůzce, ale pravidelně alespoň dvakrát za rok. Sníží se tím riziko, že uchazeči některé povinnosti zapomenou a nesplní.