Vztah k domovu a rodnému městu je tématem inscenace, kterou na motivy knih Dory Kaprálové připravuje Divadlo Husa na provázku. Dostala název Nevyletět z Brna, je ze mě zkyslá srna. Na inscenaci pracuje Kamila Polívková, která se tak jako režisérka poprvé setkává se souborem Husy na provázku. Slavnou éru divadla v 70. a 80. letech minulého století pomáhal utvářet její otec Boleslav Polívka. Nové představení má premiéru ve čtvrtek, bude vyprodáno.
Režisérka ohledává niterné téma domova
„Kamila Polívková, citlivá režisérka s mimořádným smyslem pro detail, skrze úryvky knih Dory Kaprálové ohledává niterné téma domova – jak domov či pocit domova vzniká a jestli jeden člověk může mít domovů víc, zda je domov nutně vázán na místo, nebo jde spíš o pocit,“ uvedl umělecký šéf divadla Martin Sládeček. Připomněl, že Polívková i Kaprálová působí v zahraničí a jejich společná zkušenost se odráží i v novém představení.
Spisovatelka propůjčila k dramatizaci čtyři texty
Texty Kaprálové, která od roku 2008 žije v Berlíně, obrací pozornost čtenářů k důležitosti mezilidských vztahů, křehkosti vazeb a k možnosti proniknout díky zájmu o své okolí přes politické i společenské hranice, stejně jako přes hranice sociálního tabu. K dramatizaci autorka propůjčila čtyři své texty: Zimní knihu o lásce, Berlínský zápisník, Ostrovy a Utrpení a jiné žánry.
Za názvem inscenace se ukrývá konkrétní citát
„Jsem všude a jsem nikde, jsem tady i tam. Není to špatný život, jistěže ne, je to naopak vynikající život, jiný bych ani nechtěla. Nevyletět z Brna, je ze mě zkyslá srna,“ napsala Kaprálová.
Pozornost Polívkové přitahuje jinakost
„Mou pozornost vždycky přitahovala a přitahuje jinakost. A ta se projevuje různě. V Dořiných textech se nádherně zrcadlí její vnitřní svět, a přitom bych neřekla, že jsou až příliš osobní. Její literární svět je zalidněn množstvím postaviček a postav, prostředí a detailů, ze kterých se skládá širá krajina rozprostírající se nad celou střední Evropou,“ uvedla Polívková.