Brněnský dopravní podnik by chtěl mít příští rok k dispozici již 50 parciálních trolejbusů, což je třetina všech trolejbusů. Díky tomu plánuje příští rok od jara pilotně převést jednu autobusovou linku na trolejbusový provoz a rád by v této konverzi autobusových linek pokračoval, řekl novinářům generální ředitel Miloš Havránek. Tohoto stavu se podaří dosáhnout díky tomu, že podnik využije opce na nákup 40 trolejbusů 32Tr ze Škody Group.
Prvních deset vozů už v Brně jezdí a v těchto dnech začalo předávání dalších deseti kusů. „Všech 40 bychom chtěli mít dodaných do konce příštího roku, ale může se stát, že menší část se bude dodávat ještě na začátku roku 2025. Za jeden trolejbus zaplatíme 11,8 milionu korun, což je velmi dobrá cena,“ řekl Havránek. Doufá, že to nedopadne jako s tramvajemi 45T od stejného výrobce, protože za část z nich musí podnik nakonec zaplatit více. Výrobce to odůvodňuje zvýšenými výrobní náklady proti době, kdy byla smlouva uzavřena. První linka, která skončí jako autobusová, bude 43 z Králova Pole do Soběšic. Nově bude jezdit jako číslo 30, protože se spojí s touto trolejbusovou linkou. „Výhledově přichází v úvahu obsluha bateriovými trolejbusy v logistické zóně na Černovické terase a u brněnského letiště,“ řekl Havránek.
Havránek také doufá, že nejpozději v únoru skončí homologace trolejbusu z projektu Mario. Jde o vozy, které jsou vzhledově stejné jako 32Tr, ale mají označení SOR TNS 12 a jsou to klasické trolejbusy bez baterie. Mají totiž karoserií z továrny SOR Libchavy a kompletaci včetně elektrické výzbroje si zajišťuje dopravní podnik vlastními silami. Díky tomu uspoří na jednom trolejbusu 2,5 milionu korun, cena jednoho je 7,7 milionu. Pokud Drážní úřad tento typ trolejbusu schválí, mělo by jich příští rok do provozu celkem deset včetně hotových prototypů. Díky tomu bude možné vyřadit část trolejbusů 21Tr. Rámcová smlouva umožňuje odebrat komponenty pro až 40 vozidel.
Příští dva roky bude ještě pokračovat kompletování tramvají Drak, tedy EVO2
Každý rok jich má být hotovo šest a celkem jich bude v Brně jezdit 41, cena jedné je 35 milionů korun. „Už také přemýšlíme, kterým směrem se dále vydáme, abychom využili naše zaměstnance, kteří nabrali při kompletaci tramvají spoustu zkušeností a dovedností,“ řekl Havránek.
Příští rok čeká obnova také vozový park minibusů. Dosud provozované typy Stratos a Dekstra se v brněnském provozu příliš neosvědčily. Podnik vypíše výběrové řízení na 20 vozidel, přičemž deset jich má začít jezdit příští rok a deset o rok později, cena kusu se předpokládá pět milionů korun.
Dopravní podnik provozuje také službu Seniorbus a přepravuje na objednávku lidi starší 70 let a zdravotně postižené. Dosluhující naftová auta nahradí elektrovozy, jeden bude stát 1,2 milionu korun.