Zájem provozovat páteřní jihomoravské vlakové linky (S2 a S3) na elektrizovaných tratích z Brna mají tři dopravci, informovala mluvčí kraje Alena Knotková. Jedná se o Arrivu, České dráhy a RegioJet, potvrdili zástupci dopravců. České dráhy mají smlouvu do prosince, nový dopravce získá smlouvu na deset let. Jezdit bude s novými vlaky Moravia, které kraj koupil od Škody Group. Jsou v provozu od loňska. Hodnota zakázky je 2,2 miliardy korun za první čtyři roky. Kraj chce podle Knotkové vybrat dopravce co nejdříve, termín ale nyní nedokáže odhadnout.
Jediným kritériem se stala cena
Jediným kritériem výběrového řízení, v němž termín pro přihlášky v úterý uplynul, je cena. Dopravce zajistí pouze obslužný personál vlaků, tedy zejména strojvůdce, protože vozidla dodá kraj a jejich údržbu zajišťuje výrobce. Nové vlaky vozí cestující na tratích z Brna do Křižanova, do Letovic, do Křenovic, do Židlochovic a Hustopečí. Tyto páteřní linky přepraví zhruba dvě třetiny všech cestujících, kteří využívají krajem placené spoje.
Dva soubory linek obslouží Arriva
Letos ještě jezdí na všech linkách na jižní Moravě České dráhy, avšak kraj všechny soubory linek postupně vybírá v tendru. Zatím vybral dopravce pro dva soubory linek. Arriva bude jezdit na neelektrizovaných tratích v jižní části kraje mezi Znojmem a Břeclaví, Veselím nad Moravou, Hodonínem a Vrbovcemi a mezi Zaječím a Hodonínem. Smlouva je na deset let a kraj ročně zaplatí 231 milionů korun za 1,4 milionu ujetých kilometrů.
Další linky získaly České dráhy
České dráhy získaly soubor dalších linek, na nichž zatím nejezdí elektrické vlaky, avšak nyní se tratě elektrizují či se se zahájením provozu elektrických vlaků na některých z nich počítá v příštích deseti letech. Jde o vlakové linky z Brna přes Veselí nad Moravou do Starého Města u Uherského Hradiště, z Brna do Ivančic a Miroslavi, z Brna do Zastávky u Brna, ze Skalice nad Svitavou do Boskovic, z Bzence do Moravského Písku a o víkendové vlaky z Brna do Žďáru nad Sázavou přes Nedvědici a z Brna do Frenštátu pod Radhoštěm. Kraj za jejich provoz ročně zaplatí zhruba 500 milionů korun, ročně vlaky najedou 3,64 milionu kilometrů.