Termín dokončení protipovodňových opatření na Svratce v Brně podél ulice Poříčí se potřetí posouvá, tentokrát na duben 2025. Podle původního harmonogramu měly být práce hotové loni na podzim, poté letos v lednu a další termín byl letos v srpnu. Nyní se dokončení plánuje na duben 2025. Důvodem je to, že nejde o jednoduchý projekt, provázejí ho nepředvídatelné okolnosti. Sdělil to mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.
Stavba začala v lednu 2022
Jde o proměnu asi tříkilometrového úseku řeky, který začíná za Riviérou a končí u Uhelné ulice. Součástí je zpřístupnění nábřeží v celé délce, a především ochrana města před záplavami. Již dva roky stavba silně komplikuje dopravu na Poříčí, kde se jezdí místo čtyřmi jen dvěma pruhy a silnice je v čím dál horším, místy až havarijním stavu. Nepříjemností je stavba také pro obyvatele domů okolo ulic Táborského a Bakalovo nábřeží, uzavřené jsou i cyklostezky a mnohé chodníky.
Projekt museli aktualizovat
Původní cena za stavbu byla 1,26 miliardy korun, aktuálně činí podle dodatku ke smlouvě 1,42 miliardy korun. Dodatek schvalovali radní na konci ledna. „Stavba je situovaná téměř v centru města, je k ní přidružena i oprava velkého množství částí kanalizace, vodovodů a dalších inženýrských sítí. Některé z nich bohužel nebyly v podkladech pro projektovou dokumentaci zaznamenány přesně. S těmito nepředvídatelnými okolnostmi jsme se vypořádali a projektovou dokumentaci aktualizovali,“ uvedl Poňuchálek.
Stavbu prodraží další práce
Významnou součástí projektu je podle něj i rekonstrukce kmenové stoky kanalizace s několika sdruženými objekty odlehčovacích a hradidlových komor, což je technologicky i finančně náročná stavba. „To jsou hlavní důvody, proč je prodloužen termín dokončení stavby,“ uvedl. Zvýšené náklady jsou podle něj dané různými dalšími opravami a stavbou inženýrských sítí a zakládáním kolonády. Poňuchálek doplnil, že u takto velkých projektů nejsou změny neobvyklé.
S problémy se potýkají od začátku
Stavbaři se potýkají s problémy od začátku. V první fázi stavby na stavbě nebyli stroje a dělníci, přesto už byla doprava po Poříčí vedena jen dvěma pruhy. Kvůli stavbě se také pohnuly mosty na Vídeňské a na Heršpické, provoz přes most na Vídeňské je dodnes omezený. Problém způsobila stavba i železničnímu mostu, který musela Správa železnic celý loňský rok opravovat, aby se po něm mohlo jezdit bez omezení. Loni také stavbařům práci zkomplikovala v prosinci velká voda, několik dnů zůstal v korytě Svratky „utopený“ bagr.