České dráhy vyhrály výběrové řízení na provozovatele nových vlaků Moravia na linkách v okolí Brna od letošního prosince na dalších deset let, uvedla v tiskové zprávě mluvčí kraje Alena Knotková. Podaly nejnižší cenovou nabídku a uspěly tak v konkurenci dalších uchazečů, jimiž byly RegioJet a Arriva. Výslednou cenu kraj zveřejní až po uplynutí lhůty pro podání námitek, podle náměstka hejtmana Jiřího Crhy (ODS) kraj výrazně ušetří. Soutěžní cena činila zhruba půl miliardy za rok provozu.
Národní dopravce už 37 vlaků za 6,5 miliardy v kraji provozuje
„O veřejnou zakázku projevili zájem tři dopravci. Hodnotícím kritériem při výběru byla cena, kdy České dráhy přišly s nejnižší cenovou nabídkou. Jihomoravský kraj výrazně ušetří. Nová smlouva má být uzavřena na deset let, tedy do prosince 2034,“ řekl Crha. České dráhy již vlaky Moravia provozují. Jde o elektrické jednotky od Škody Group. Kraj jich pořídil 37 za 6,5 miliardy korun a v provozu jsou všechny od loňského léta.
V tendru šlo prakticky jen o zajištění strojvůdců a vlakového personálu
Šest jednotek je dvouvozových, 31 čtyřvozových. Zajišťují dopravu na linkách S2 a S3, což jsou linky z Brna do Tišnova a Křižanova, do Letovic, Hustopečí, Židlochovic a Křenovic. Jelikož dopravce nemusel zajistit svoje vlaky, šlo ve výběrovém řízení o zajištění strojvůdců a dalšího obslužného personálu. Dané linky převezou zhruba dvě třetiny cestujících na železnici na jižní Moravě ve vlacích, které objednává kraj.
V jižní části kraje bude jezdit Arriva
Ten už vybral dopravce i na jiné soubory tratí od letošního prosince. Arriva bude jezdit na neelektrizovaných tratích v jižní části kraje mezi Znojmem a Břeclaví, mezi Veselím nad Moravou, Hodonínem a Vrbovcemi a mezi Zaječím a Hodonínem. Smlouva je na deset let a kraj ročně zaplatí 231 milionů korun za 1,4 milionu ujetých kilometrů.
ČD získaly soubor dalších linek
České dráhy získaly soubor dalších linek, na nichž zatím nejezdí elektrické vlaky, avšak nyní se tratě elektrizují či se se zahájením provozu elektrických vlaků na některých z nich počítá v příštích deseti letech. Jde o vlakové linky z Brna přes Veselí nad Moravou do Starého Města u Uherského Hradiště, z Brna do Ivančic a Miroslavi, z Brna do Zastávky u Brna, ze Skalice nad Svitavou do Boskovic, z Bzence do Moravského Písku a o víkendové vlaky z Brna do Žďáru nad Sázavou přes Nedvědici a z Brna do Frenštátu pod Radhoštěm. Kraj za jejich provoz ročně zaplatí zhruba 500 milionů korun, ročně vlaky najedou 3,64 milionu kilometrů.