V Československu vznikaly výjimečné brýle, ukazují designéři na výstavě v Brně na veletrhu Opta. Na výstavišti jsou ode dneška do neděle vystavené brýle, které jsou tím nejlepším a nejzajímavějším z designu brýlí v minulém století. Ondřej Vicena a Michal Pavlát vybrali exponáty, které mají buď ve své sbírce, nebo jsou součástí muzejní sbírky podniku Okula Nýrsko. Podle nich sice zákazníci měli v době socialismu oprávněně pocit, že na trhu není z čeho vybírat, ale vznikaly tu špičkové designérské kousky.
Brýle mířily na západ i na východ
„Dělalo se tady toho hodně, spousta zajímavých kousků, které se však nedostaly na československý trh. Mířily na západ, ale i na východ,“ řekl Pavlát, který s Vicenou založil vlastní designérské studio s výrobou brýlí Optiqa a zároveň jsou hlavními designéry Okuly.
Nabídce chyběla pestrost
Spojil je zájem o staré brýle, o brýlový design a jeho historii. V Praze prodávají jak vintage brýle, tedy staré a nenošené, tak navrhují a vyrábí vlastní, jejichž design vychází právě z historických kousků. „Ondra chtěl ve studentských letech něco originálního, inspiroval ho Andy Warhol, ale v optikách nic podobného nenašel. Začal obrážet bazary, našel podobné brýle od Okuly a nechal si je zasklít,“ uvedl Pavlát. Tehdy oba designéři zjistili, že nabídka je silně ovlivněná aktuálními módními trendy a chybí jí pestrost. Proto se snaží nabízet zákazníkům mnohem širší paletu barev, tvarů a zpracování, aby si vybrali i ti, kterým nabídka optik nesedí. „Nekopírujeme ale striktně a hrajeme si s tvarem a hmotou,“ řekl Pavlát.
Dělají série o několika kusech
Vicena a Pavlát obvykle vyrábí minisérie o pěti až deseti kusech, někdy udělají i brýle na zakázku. Ve své nabídce se také snaží zachovat stopy československého designu, který byl podle nich velmi kvalitní až výjimečný.
Prototyp zůstal v šuplíku a do výroby se nedostal
Na výstavě upozorňují například na prototypový kousek, který ovšem zůstal v šuplíku a nedostal se do sériové výroby. Tyto brýle v 80. letech v závěru své dlouholeté kariéry v Okule navrhl a vyrobil designér Jaroslav Trubač. Byly v provedení české trikolóry a na propagačním snímku je měla moderátorka Saskia Burešová. „Řešil odvětrávání nosníku a nechal otvory mezi čočkami. Rám se dá rozebrat uprostřed pomocí utahovacího šroubu, který drží odnímatelný nosník. S ním hodně experimentoval a řešil, jestli je dobře tvarovaný pro konkrétního člověka. Řešil to, že by se daly nosníky sundávat a bylo jich více tvarů. Do sériovosti se snažil vložit individualitu,“ řekl Vicena.
Sluneční brýle vyvolaly módní šok
Dalšími brýlemi, které v tehdejší době působily módní šok, byly polyamidové sluneční brýle Okula Retina. „Jedná se o štěrbinové brýle ze 60. let s neuvěřitelně futuristickým vzhledem, který ovlivnil kosmický věk, přitom se nosily u českých rybníků,“ poznamenal Vicena.
Studují obor oční optik
Mladých designérů, kteří se snaží přinést na trh zajímavé a pro nekonvenční zákazníky atraktivní brýle, je více. Podle Pavláta jsou to často jejich vrstevníci a s nadsázkou říká, že i spolužáci. „Abychom se dostali k brýlím nejen jako designéři, studujeme ještě obor oční optik a je nás tam designérů více,“ poznamenal Pavlát.