Na vlakových linkách z Brna, na nichž jezdí nové vlaky Moravia, nebudou od prosince průvodčí Českých drah (ČD), kteří vedle kontroly a prodeje jízdenek zajišťují i vypravení vlaku ze stanice. Místo nich budou ve vlacích zaměstnanci krajské společnosti Kordis JMK, která je organizátorem dopravy v Jihomoravském kraji. Vlak ale vypravovat nebudou. Předpokládá se, že personál bude ve vlacích přítomen v maximální možné míře, nemusí tam být ale vždy, informovala mluvčí kraje Alena Knotková.
Požadavek na průvodčí ve výběrovém řízení chyběl
ČD vyhrály výběrové řízení na provoz vlaků Moravia na linkách v okolí Brna od letošního prosince na dalších deset let. Jihomoravský kraj tento týden oznámil, že ČD podaly nejvýhodnější nabídku, a budou tedy pokračovat v zajištění provozu linek z Brna do Křižanova, Letovic, Židlochovic, Hustopečí a Křenovic. Podle Knotkové už nebyl ve výběrovém řízení požadavek, aby dopravce zajistil do vlaků vlakvedoucí, kteří obvykle vykonávají i roli průvodčího. Je to kvůli tomu, aby kraj ušetřil náklady na provoz železniční dopravy. Podle kraje už není potřeba člověka, který bude výpravu vlaku ze stanice zajišťovat, protože díky moderní technice je to nadbytečná činnost.
Kamery a technika to prý zvládnou
„(Kraj) postupuje obdobně jako mnozí další dopravci v evropských zemích, kteří v regionální dopravě disponují i delšími jednotkami, které garantují bezpečnost cestujících automatickým otevřením dveří, pokud se mezi nimi nachází překážka, zamezením rozjezdu při nezavřených dveřích nebo kamerovými systémy nasměrovanými do prostoru u dveří při jejich otevření a po jejich uzavření. Jednotky Moravia jsou vybaveny kamerovým systémem, který umožňuje přehled o dveřích i vozidle před odjezdem,“ uvedla Knotková.
Personál prodávající a kontrolující jízdenky vždy ve vlaku nebude
Ve vlacích má být podle rozhodnutí kraje z tohoto týdne jen personál, který zabezpečí prodej a kontrolu jízdenek, poradenství a obecně i dozor nad vozem. Od toho si Kordis slibuje i lepší kontrolu toho, že lidé mají jízdenku. Tito lidé však nebudou ve vlaku vždy, zároveň ale budou mít na starosti řešení mimořádných situací. Pokud ve vlaku nebudou, bude v nich z personálu jen strojvedoucí. Podle Knotkové ale strojvedoucí nebudou muset řešit mimořádné situace „v absolutní většině případů“.
Dopravce musí mít bezpečnost vyřešenou, říká Drážní úřad
Podle mluvčí Drážního úřadu Pavlíny Strakové musí mít dopravce v systému bezpečnosti vyřešené, jak se bude postupovat například v případě nutné evakuace, poruchy dveří či toalety a podobně. „Pokud nyní nějaké postupy dopravce ukládají vlakvedoucímu určité úkoly, musí být před změnou tyto náležitosti ze strany dopravce prověřeny a nastaveny. Drážní úřad pak při státním dozoru nad systémem bezpečnosti dopravce tyto věci kontroluje,“ napsala Straková.