Jihomoravský kraj zaplatí Českým drahám za provoz páteřních linek na jižní Moravě, na nichž jezdí nové elektrické vlaky Moravia, 200 milionů korun ročně, řekl dnes na tiskové konferenci náměstek hejtmana Jiří Crha (ODS). Kraj dnes podepsal s dopravcem smlouvu na deset let, provoz podle ní začne od letošního prosince. Jde o linky v okolí Brna, na nichž jezdí vlaky vlastněné krajem.
Nabídka ČD byla výrazně nižší, než byla soutěžní cena, která činila zhruba půl miliardy za rok. V soutěži ještě byli soukromí dopravci RegioJet a Arriva.
České dráhy už budou zajišťovat jen strojvůdce a další obslužný personál. Vlakvedoucí, kteří plní roli průvodčích, v těchto vlacích nebudou a nahradí je zaměstnanci Kordisu JMK, kterým se kraj rozhodl říkat „průvodčí IDS JMK“. Vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický uvedl, že cestující se s nimi setkají zhruba na třech čtvrtinách výkonů a jejich rolí bude primárně kontrola jízdenek a informování cestujících. Kraj neočekává, že by se měl snížit výběr tržeb z jízdného, naopak. „K největšímu úniku tržeb docházelo v okolí Brna, kde průvodčí obvykle nestihl celou soupravu projít. Na tuto oblast brněnské aglomerace se chceme zaměřit,“ řekl Snovický.
Konec vlakvedoucích vzbuzuje již několik měsíců vzrušené debaty na různých úrovních, nicméně už v zadání soutěže požadavek na jejich zajištění nebyl. Tématem debat je především bezpečnost cestujících při nástupu a výstupu či při mimořádných situacích
„Je třeba říct, že bezpečnost zajištěna bude. Nijak se však nezvýší proti dnešnímu stavu a pro strojvůdce bude práce o něco náročnější, protože budou muset hlídat nástup a výstup cestujících. Nicméně vlaky jsou vybavené moderními technologiemi, které poskytují přehled o soupravě a jejím okolí,“ řekl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Uvedl, že České dráhy už sice mají zkušenosti s provozem vlaků bez vlakvedoucích, nikoli však takto dlouhých s tak velkou frekvencí cestujících. Crha doplnil, že průvodčími IDS bude vždy zajištěna obsluha zastávek Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou, kde jsou obavy o bezpečnost cestujících, protože zastávky jsou do oblouku.
Bez průvodčích však budou další linky v kraji, zůstanou pouze na trati z Brna do Veselí nad Moravou a Starého Města u Uherského Hradiště
Kraj předpokládá, že Kordis přijme 110 zaměstnanců, což je krok, který má generovat roční úsporu 200 milionů korun proti současnému stavu, kdy kraj platí ČD nasazení jejich zaměstnanců. Průvodčí IDS nebudou svázáni s konkrétním spojem a budou moct přestupovat mezi vlaky. Navíc mají ve vytipovaných nočních vlacích jezdit zaměstnanci bezpečnostní agentury, výběrové řízení na ni kraj chystá.
Pro České dráhy změna v odbavování vlaků znamená, že v kraji se ocitne v prosinci bez práce zhruba 300 lidí, z toho 90 pokladních. Na nádražích totiž zanikne téměř 40 pokladen.
„Máme připravená opatření a nabídky. Dnes jsme jednali se zaměstnanci, kterých se to týká v Brně, a chystáme se jednat v Břeclavi. Chystáme se k přerozdělení výkonů a někteří zaměstnanci budou jezdit v okolních krajích a také na některých linkách, které objednává ministerstvo dopravy, máme podstav. Chystáme i rekvalifikační kurzy na nedostatkové pozice, což jsou nejčastěji strojvedoucí a lidé v opravárenství,“ řekl Ješeta. Dodal, že někteří lidé se třeba rozhodnou přejít ke Kordisu a někteří budou nadbyteční. Kordis v inzerátech nezveřejňuje platové podmínky a nechtěl je dnes zveřejnit ani Snovický. Není tedy zřejmé, jakou změnu ve výši příjmu by přechod ke Kordisu pro zaměstnance ČD znamenal.