Kamionová doprava čelí v současnosti řadě problémů, kvůli nimž mnozí řidiči končí, případně se mladí uchazeči řidiči vůbec nestanou. ČTK to dnes na veletrhu Transport Brno Show řekl Vojtěch Máša, který je regionálním ředitelem sdružení dopravců Česmad Bohemia. Nároky na řidiče jsou podle něj čím dál vyšší a práce čím dál komplikovanější.
„Evropská unie chrlí v poslední době spoustu předpisů a všichni se v tom ztrácí. I proto jsme na veletrhu udělali několik workshopů a máme plno. Podmínky pro řidiče jsou velmi složité. Řeší se digitální tachografy, řidiči se řídí sociálními předpisy, každý stát má svoje pravidla a vykládá si je po svém. Často je možné v zahraničí dostat pokutu za něco, co by se u nás ani nekontrolovalo,“ poznamenal Máša.
Otázka počtu řidičů je však podle něj zásadní
„V Česku je nyní zhruba 150.000 profesionálních řidičů, kteří mají profesní průkaz a řídí buď kamiony nebo autobusy. A 5000 jich chybí. Zjistili jsme, že průměrný věk je 52 let, takže situace bude nejspíš ještě horší a může se stát, že brzy bude řidičů chybět 15.000. Ale i kdybychom chtěli postupně převádět náklady na železnici, což bude trvat desítky let, než postavíme infrastrukturu, tak tu s námi desítky let ještě silniční doprava bude,“ řekl Máša. Podotkl, že kdyby nyní pět procent nákladů přešlo v Česku na železnici, její kapacita by byla vyčerpaná.
Kromě často měněných předpisů, jimiž se řidiči kamionů musí řídit, je odrazují vnější podmínky
„Zásadním problémem je malé množství parkovišť, kde mohou trávit povinné přestávky. Když stavíme dálnice, nepřibývají parkoviště. Vím, že se Ředitelství silnic a dálnic snaží, ale často jsou proti starostové. Stále přežívá pocit, že parkoviště pro kamiony jsou zdrojem nepořádku,“ řekl Máša. „Také bojujeme dlouho o to, aby řidiči, kteří mají na dojezd posledních 100 kilometrů domů, mohli jet i v době, kdy je jízda kamionů zakázaná, aby nemuseli dalších deset hodin čekat,“ řekl Máša.
Řidiče od práce odrazuje i samotná dálnice D1 a především kritický bod na jihu Brna
Od loňského léta se zde dálnice rozšiřuje na šest pruhů a ještě řadu let se rozšiřovat bude. Kvůli tomu vznikají zejména pro kamiony mnohahodinové kolony. „D1 je jeden velký experiment. Když má jet řidič přes Brno či do Brna, tak radši hodí klíčky na stůl a řekne, že nikam nejede, protože pak stojí na dálnici pět či deset hodin,“ řekl Máša. Druhým problémem je zákaz předjíždění prakticky v celé délce mezi Brnem a Prahou. „Dává to smysl v některých úsecích, na celé délce je to nesmysl. Když před řidičem někdo jede naložený šedesátkou, tak může na stokilometrovém úseku ztratit čas, který měl naplánovaný, aby dojel na povinnou přestávku. Je to nebezpečný experiment a může se stát, že řidiči prostě nebudou,“ míní Máša.
Zatímco pro kamiony může být částečným řešením zaměstnávání cizinců, v autobusové dopravě se Mášovi příliš nezamlouvají, i když už autobusy řídí běžně
„Pořád si myslím, že řidič autobusu musí umět komunikovat česky, jinak je to jen stroj,“ míní Máša. Aby silniční doprava nezkolabovala, je podle něj potřeba alespoň v některých ohledech podpora státu. „Například požadujeme po ministerstvu školství, aby na učňovských oborech, kde je možné udělat si řidičský průkaz skupiny C, bylo možné rovnou získat profesní průkaz. Ti kluci nechtějí trávit další půlrok na kurzech,“ řekl Máša.