Moravská metropole se po 10 letech dočká „malého Goodwoodu“. Při závodním víkendu Brno Grand Prix Revival se představí nejprestižnější světové závodní série historických vozů Masters a HGPCA včetně vozů F1. Návštěvníky čeká 13. a 14. července na Masarykově okruhu výjimečná podívaná. Jde o letošní největší akcí, kterou na okruhu hostí. Závodní víkend pořádá Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko – nástupnická organizace stejnojmenného klubu, který v roce 1930 zorganizoval první Masarykův okruh a založil tradici motoristického závodění v Brně.
Za podobnými závody by museli cestovat tisíc kilometrů
„Přivážíme do Brna závodní formát, za kterým by museli fanoušci historických vozů cestovat nejméně 1000 kilometrů. Nejbližší podobné závody jsou v Belgii a v Itálii,“ zdůraznil pořadatel akce Karel Kupka. Jeho týmu se prestižní světové série do Brna podařilo dostat především díky skvělým kontaktům v evropské veteránské komunitě.
Uvidí nejrychlejší krále světových okruhů včetně Formule 1
Exkluzivní kombinace Masters a HGPCA zaručuje, že diváci uvidí průřez nejrychlejšími vozy, které v poválečném období kralovaly světovým okruhům. „Klíčové jsou z tohoto pohledu tři kategorie – asociaci Grand Prix vozů reprezentují převážně formule 1 z let 1949 až 1966. Na ně pak navazuje série Masters, která do Brna přivede startovní pole F1 do roku 1985,“ vysvětlil organizátor. V sobotu a v neděli probíhají kvalifikace a závody. Program startuje oba dny už v 8:00, poslední motory utichnou v sobotu ve 20:00 a v neděli v 18:00.
Pojedou i speciály z Le Mans a formule Junior
Víkend nabídne i závody vytrvalostních speciálů z Le Mans, vozů GT, cestovních aut, ve své době velmi oblíbených formulí Junior a série ADAC Historic Cup Ost (původně Pohár míru a přátelství). Doplní je i jízdy československých historických formulí, cestovních vozů, motocyklů a série Grand Prix Historických Vozidel. Návštěvníky potěší také klubový sraz.
Při klubovém srazu se představí stovka historických vozů
„Tato akce je bez nadsázky zmenšeninou nejslavnějších festivalů historických aut, ať je to třeba Goodwood Revival nebo Le Mans Classic. Klubovým srazem se k těmto ikonám chceme přiblížit,“ uvedl spolupořadatel klubového srazu Karel Kostroň. V zóně, do které budou moci i návštěvníci, se představí zhruba stovka historických vozů.
Pojede se v klasickém formátu
Na rozdíl od jiných podobných akcí pro historické vozy se bude při Brno Grand Prix Revival závodit. „Všechny závodní série jedou ve standardním formátu tréninků, kvalifikace a jednoho nebo dvou závodů. Ty se jedou opravdu na krev, jezdci si nic nedarují, i když sedí ve vozech obrovské historické hodnoty,“ upozornil Kupka.
Tahle akce je svátek, říká pořadatel
Naráží přitom na některé vozy, které už potvrdily účast. V sérii HGPCA bude startovat třeba Maserati 250 F, se kterým závodil Stirling Moss, nebo BRM P261 Grahama Hilla. Další autentické vozy pak prozradí finální startovní listina. Do té provizorní zapsali napříč sériemi přes 150 extrémně zajímavých vozů. „Tuto akci musíme opravdu brát jako svátek. Její opakování závisí na ochotě sérií vyrazit mimo tradiční tratě, na kterých běžně závodí. Tentokrát trvalo deset let, než jsme je přesvědčili k návratu,“ řekl pořadatel.
Očekávají přes 10 tisíc fanoušků
Organizátoři předpokládají, že závodní víkend přiláká víc jak 10 tisíc fanoušků. Otevřou pro ně sedadlové tribuny T3 a T5 naproti řídicí věži, a přírodní tribuny C a F. „Návštěvníci s odpovídající vstupenkou se dostanou i do depa. Parkovat lze buď na centrálním parkovišti Pod vysokým napětím, nebo na parkovišti T1 na příjezdu k tribuně C,“ upřesnila za pořadatele Kateřina Kupková. Z Brna pak pojede i mimořádný autobusový spoj 400. Oproti dřívějším zvyklostem jej ale dopravní podnik vypraví z terminálu u bohunické nemocnice. Ráno a večer pojedou spoje v půlhodinových intervalech, připraveny budou i posily. Linka je zdarma. Vstupenky je stále možné koupit online, v prodeji budou i na místě.