Dnešní Nedělní speciál míří tentokrát na tým z výzkumného a vývojového centra Honeywell v Brně, který při úspěšném letovém testu předvedl novou pozemní řídicí stanici pro bezpilotní letadla s kolmým startem a přistáním (VTOL). Na vývoji stanice spolupracují brněnští vývojáři s kolegy z rakouské firmy Frequentis, což je globální dodavatel komunikačních a informačních systémů pro řídicí centra s bezpečnostně kritickými úkoly. Pozemní řídicí stanice Honeywell umožňuje dálkové řízení strojů za hranicí viditelnosti, uvedla firma v tiskové zprávě.

Zkoušku v Rakousku řídili z Brna

Úspěšná letová zkouška proběhla v červnu poblíž rakouského Amstettenu a využila nové funkcionality pozemní řídicí stanice s dvěma displeji, kterou řídili z brněnského centra Honeywellu. Firma také pořídila první elektrický stroj eVTOL s pevnými křídly. Vyznačuje se velkým rozpětím křídel kolem 2,5 metru a přibližuje vývojáře z Brna typu stroje, pro který pozemní řídící stanici vyvíjejí, tedy například provoz větších nákladních dronů.

Testy slibují významný pokrok v provozu dronů

„Jak se odvětví letecké mobility vyvíjí, Honeywell i nadále vede v poskytování inovativních řešení, která zvyšují bezpečnost i efektivitu. Tyto ukázky jsou kritickým krokem k integraci pokročilých systémů letecké mobility do vzdušného prostoru a slibují významný pokrok v provozu dronů,“ řekl David Shilliday, viceprezident a generální manažer Advanced Air Mobility, Honeywell Aerospace Technologies. S testovacími lety, jako byl ten v Amstettenu, firma předvádí špičkové technologie a potvrzuje odhodlání utvářet budoucnost letectví.

Chtějí bezpečnější a spolehlivější lety bezpilotních strojů

Společnost Frequentis pro letovou zkoušku poskytla služby U-space včetně monitorování shody mise a detekce taktických konfliktů. U-space, nové prostředí řízení letového provozu pro bezpilotní letecké systémy, využívá sadu nových služeb založených na vysokém stupni digitalizace, automatizaci funkcí a specifických postupech vytvořených tak, aby bezpečně umožňovaly provoz velkého množství dronů ve vzdušném prostoru. Pozemní řídicí stanice Honeywellu s využitím skutečných dronů také předvedla počáteční implementaci pozemního řešení pro detekci a vyhýbání se. Jde o bezpečnostní nástroj navržený tak, aby se lety dronů staly bezpečnějšími a spolehlivějšími, a to zejména v nekontrolovaném vzdušném prostoru.

Projekt se zaměřuje na budování řešení pro komplexní operace pokročilé letecké mobility

Tyto demonstrace znamenají důležitý krok v projektu OperA vedeném společností Honeywell, jednom ze dvou projektů přidělených v rámci posledního kola financování programem Evropské unie SESAR 3. Projekt OperaA se zaměřuje na budování řešení pro komplexní operace pokročilé letecké mobility, pilotovaných letadel eVTOL a bezpilotních nákladních letadel v reálném evropském vzdušném prostoru.

Cvičení v Amstettenu posunuje i rakouské partnery

„Výzkumný projekt OperaA poskytuje společnosti Frequentis inovativní prostředí pro vylepšení stávajících řešení a vývoj nových technologií. Ověřovací cvičení v Amstettenu bylo významným milníkem v zajištění bezproblémové integrace rozšířených a vysoce automatizovaných služeb U-space, včetně monitorování shody mise a detekce taktických konfliktů, s pozemní řídicí stanicí Honeywell a výměnou dat v reálném čase,“ řekl Günter Graf, viceprezident New Business Development, Frequentis.