Část Údolní ulice v Brně bude po rozsáhlé rekonstrukci takzvanou sdílenou zónou. Auta tam nejsou chodcům nadřazená a přednost má pouze tramvaj, bezpečnost zajistí snížená rychlost. Novinářům to dnes při slavnostním poklepání kamene řekla primátorka Markéta Vaňková (ODS). Práce v úseku od Husovy po křižovatku s Jiříkovského ulicí za téměř 400 milionů korun začnou v neděli, trvat mají 17 měsíců. Po celou dobu tam až na výjimky nebudou smět auta ani městská hromadná doprava. Průchod pro pěší zůstane zachován včetně přechodů.
Investice zahrnuje výměnu starého vodovodu a kanalizace, vybudování nové odhlučněné tramvajové trati, opravu zastávek Obilní trh a Úvoz i nové povrchy silnic a chodníků. Přibude také cyklopruh a zeleň, částečně jako náhrada za pokácené stromy.
Nově zvoleným postupem je sdílená zóna, kterou mohou obce zavádět od letošního roku. Začínat a končit bude v křižovatkách okolo zastávky Obilní trh. Se sdílenou zónou má město zkušenosti z prostoru před nádražím. I pro tuhle lokalitu ji považuje za vhodnou. „Při přípravě projektu jsme se snažili prostor maximálně využít pro všechny účastníky provozu, tedy auta, hromadnou dopravu, chodce i cyklisty. Dostali jsme všechny do poměrně úzkého profilu,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Maximální rychlost ve sdílené zóně je 20 kilometrů v hodině. Pěší a cyklisté mohou využívat celou šířku silnice
Ulice bude zavřená pro osobní i hromadnou dopravu. Výjimku mají vozy mířící do porodnice a k ombudsmanovi. Tramvajová linka 4 pojede ve zkrácené trase z Obřan na Malinovského náměstí a odtud na Českou, kde následně pokračuje přes náměstí Svobody zpět do Obřan. Ve zbývající části trasy ji nahradí autobusy x4. Trolejbusové linky 38 a 39 ve směru do centra pojedou od zastávky Úvoz odklonem ulicemi Grohovou a Veveří a skončí na České. Ve směru do Masarykovy čtvrti pojedou z Česká přes Konečného náměstí. „Uvědomujeme si, že obyvatele Údolní i přilehlých ulic čeká několik měsíců sníženého komfortu. Dotkne se to i těch, kteří tudy projíždí nebo sem míří do firem. Budeme se snažit, aby byla původně naplánovaná doba realizace kratší,“ řekla Vaňková.
Snaha o co nejrychlejší zhotovení klade nároky na zhotovitele, kterým je sdružení Firesta Fišer a Dopravní stavby Brno
„V porovnání s podobně velkými stavbami je termín kratší o třetinu. Od začátku musíme pracovat velmi intenzivně. Začneme demontáží trakčního a tramvajového vedení. Letos bychom měli udělat veškerou kanalizaci včetně přípojek. Od Nového roku začneme pracovat na vodovodním řadu a od května se vrhneme na veškeré povrchy,“ sdělil výrobní ředitel Firesta Fišer Vilém Huryta. Stavbaři se budou snažit lidem umožnit příjezd k nemovitostem, třeba i kvůli možnosti zaparkovat uvnitř budov. Parkování v prostoru stavby je zakázané. „Mohou nastat výjimečné případy, kdy bude průjezd staveništěm zcela znemožněn,“ dodal.
Podle magistrátu se lidé v souvislosti s rekonstrukcí ptali na přechod přes Údolní u křižovatky s Úvozem. Tam před několika lety nahradil přechod o několik metrů posunuté místo pro přecházení. Zůstane to tak i do budoucna, neboť přechod v minulosti ztěžoval odbočování trolejbusových linek.