Už třicátá šalina Drak, kterou smontovali pracovníci dílen brněnského dopravního podniku, vyjela dnes do ulic moravské metropole. Tramvajová souprava s číslem 1851 vyrazila na svou první jízdu rovnou s cestujícími. V tuzemsku zcela unikátní projekt tak postupně míří do závěrečné třetiny. Městský dopravce sestrojí vlastními silami celkem 41 nízkopodlažních a plně klimatizovaných tramvají tohoto typu, informovala zpravodajský portál BRŇAN mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Projekt byl dobrým krokem kupředu

Každodenní provoz devětadvaceti nových tramvají typu Drak podle generálního ředitele DPMB Miloše Havránka ukazuje, že projekt byl dobrým rozhodnutím a krokem kupředu. „V letošním roce dokončíme šest vozů a v příštím roce posledních šest, čímž celý projekt uzavřeme. Tramvaje Drak si získaly mezi cestujícími velkou oblibu, do budoucna budeme uvažovat, jak na tento projekt navázat,“ sdělil Havránek.

Každého Draka kompletuje 50 lidí různých profesí

Během kompletace se v procesu se vystřídá na 50 lidí všech profesí – od elektromechaniků přes zámečníky, truhláře, čalouníky až po lakýrníky. „Po dodávce hrubé konstrukce od výrobce začínáme na obou článcích s lepením podlah a lakováním. Pokračujeme přípravou izolace a kabeláže, montáží obložení a pokládáním podlahové krytiny. Následně oba články spojíme a přichází na řadu oživení vozu, závěrečné kontroly a revize. Jakmile má vůz všechny potřebné dokumenty, může vyjet s cestujícími,“ vysvětlil technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.

Jeden vůz smontují za 23 týdnů práce

Řemeslníci a technici se při sestavování oblíbených červenobílých šalin vozů setkali s řadou nových výzev. „Montáž prvního vozu byla samozřejmě nejnáročnější a trvala o více než měsíc déle. Nyní jsme se časově ustálili na 23 týdnech práce na jednom vozu. Jde o první klimatizované tramvaje, což znamenalo například naučit se instalovat klimatizační jednotky do vozidel. Tramvaje mají i úplně odlišný koncept podvozků, takže i to byl ze začátku oříšek. Při třicátém kusu už nás ale nic nezaskočí,“ uvedl vedoucí ústředních dílen Tomáš Kadlec.

První tramvaje už procházejí prohlídkami

První vozy z projektu Drak už procházejí preventivními prohlídkami. „Zde konečně zúročujeme poznatky, které jsme při kompletaci tramvají nabyli. Tento proces bude rozhodně jednodušší než u vozů, které máme od dodavatelů kompletně sestavené,“ dodal Havránek.

Celkem do ulic Brna vyjede 41 šalin

Projekt Drak se i přes problémy spojené se špatnou dostupností některých dílů, růstem cen i důsledky covidu drží svého časového harmonogramu. Brněnský dopravní podnik podle uzavřené rámcové dohody může do konce letošního roku uzavřít dílčí kupní smlouvy na dodávku komponentů pro kompletaci až 41 tramvají.