Městská část Brno-sever se zapojila do projektu, jehož cílem je zajistit rovné podmínky ve vzdělávání pro děti ze sociálně vyloučených lokalit. Na projektu, jenž předpokládá nastavení systémových změn, spolupracuje s Agenturou pro sociální začleňování. Pracovní skupina nyní mapuje potřeby a příležitosti ve školství. Následně definuje opatření pro školy, učitele i rodiny, uvedl v tiskové zprávě za radnici Martin Ingr.
Téma segregace škol zesílilo po loňské smrti mladého Roma na přehradě
V části Brno-sever leží část sociálně vyloučené lokality přezdívané Bronx a v tamních školách jsou ve větší míře romské děti. Téma segregovaných škol tam loni nabralo na síle, a to v souvislosti s tragédií na Brněnské přehradě, kde zemřel mladý Rom.
Otázku otevřel na širokém fóru starosta Maleček
„Když jsem se loni doslechl, že jako zřizovatel podporuji segregaci ve školách, rozhodl jsem se otevřít tuto otázku na nejširším fóru neziskových organizací, zástupců romské komunity, ředitelů škol a všech, kteří k tomuto tématu chtějí něco říct. Nyní máme širokou platformu, na které věřím, že jsme schopni dosáhnout shody na tom, jak by měla a mohla vypadat tzv. brněnská cesta,“ uvedl starosta městské části Martin Maleček (Hnutí SOL).
Chtějí nastavit rovné podmínky
Díky projektu bude podle něj možné nastavit postupnou eliminaci stavu, který je v celém systému obecního školství v Brně problematický a je negativně vnímaný z úrovně celostátní, romské komunity, pedagogických sborů dotčených škol i zástupců samospráv městských částí. „Cílem je nastavit takové podmínky, aby každé dítě mělo možnost plně rozvinout svůj potenciál bez ohledu na své sociální nebo ekonomické zázemí. Cesta k tomu nebude jednoduchá, ale to nás nesmí odradit od toho, abychom se o to ve spolupráci se všemi zainteresovanými v maximální možné míře pokusili,“ dodal.
Cesta z chudoby a sociálního vyloučení vede pouze přes kvalitní vzdělání
Zapojení do projektu podpořilo i město. „Cesta z chudoby a sociálního vyloučení vede pouze přes kvalitní vzdělání,“ míní brněnská radní pro školství Irena Matonohová (STAN). Pokud se pilotní změny osvědčí, postupně by je převzaly i další městské části.
Česko patří v EU k zemím s vyšší mírou závislosti výsledků vzdělávání na socioekonomickém statusu rodiny
Evropská komise začátkem října vyzvala Českou republiku k tomu, aby zajistila rovný přístup ke vzdělání pro všechny děti, včetně dětí z romské komunity, a účinně řešila problém nerovného zacházení ve školách. Ministerstvo školství v reakci na kritiku uvedlo, že o problémech ví, komisi chce představit již zavedená opatření a nový Akční plán pro desegregaci.