Čtrnáct nablýskaných krasavců na čtyřech kolech ukáže od středy nejen milovníkům veteránů Technické muzeum v Brně. Výstavu Naše Zetky tam návštěvníci uvidí až do 30. března. Legendární auta, která se nesmazatelně zapsala do historie automobilismu v meziválečném Československu, vyrobila brněnská Zbrojovka v letech 1924 až 1936. Exponáty pochází od soukromých sběratelů a ze sbírek Národního technického muzea, uvedla autorka výstavy Sylvie Zouharová Dyková.
Expozice připomíná 100 let prvního automobilu Československé Zbrojovky Brno
Podtitul výstavy – 100 let prvního automobilu Československé Zbrojovky Brno a.s. – podle ní odkazuje na rok 1924, kdy na Mezinárodní výstavě automobilů v Brně představili první „lidový“ automobil s názvem DISK. „Ten se stal základem úspěšné série, která Zbrojovce zajistila nepřehlédnutelnou pozici mezi českými výrobci automobilů v meziválečném období,“ řekla kurátorka. Výstavou chce podle ní muzeum připomenout, že moravská metropole proslula v minulosti nejen textilními továrnami či výrobou zbraní, ale i zajímavými a oblíbenými dvoutaktními automobily.
Zetky charakterizovala jednoduchost, malá spotřeba, snadná údržba i oprava
„Naše Zetky osvědčují se jako vozy značné rychlosti a stoupavosti, jsou jednoduché v konstrukci, úsporné v provozu a elegantního tvaru,“ hlásal slogan z dobové reklamy brněnské automobilové továrny. Zetky podle Zouharové Dykové charakterizovala jednoduchost, malá spotřeba, snadná údržba i oprava. „Díky těmto vlastnostem se do současnosti dochoval poměrně velký počet vyrobených automobilů. Technické muzeum v Brně se může pyšnit téměř kompletní typovou řadou, kterou má ve svých sbírkách včetně jednoho ze dvou existujících vozů Disk z roku 1924,“ zdůraznila autorka výstavy.
Za dvanáct let vyrobili téměř osm tisíc kusů
Brněnská Zbrojovka se věnovala konstrukci a výrobě automobilů pouze během let 1924 až 1936, ale i přesto se jí podařilo uvést na trh několik zajímavých typů automobilů v celkovém počtu čítajícím téměř 8000 kusů. Úspěšnou sériovou výrobu Zetek v brněnské továrně odstartoval automobil Z 4/18, lidově nazývaný osmnáctka. První automobil s náhonem na přední kola v tehdejším Československu s označením Z 4, propagovaný reklamní kampaní jako „silná čtyřka“, splňoval koncept lidového vozu s příznivou cenou začínající na 22 000 Kč. V roce 1935 vyjel z bran Zbrojovky lidový automobil Z 6 nazývaný Hurvínek.
Premiéru bude mít vůz Z 9 Kadrmas
Premiéru na výstavě bude mít závodní vůz Z 9 Kadrmas, který na originálním podvozku Z 9 zrekonstruoval Jiří Kohlíček podle dobových pramenů. V portfoliu Zbrojovky figurovaly rovněž luxusní vozy, například model Z 9 s brzděnou přední nápravou či první dvoudobý čtyřválec Z 5 EXPRESS s výkonem 40 koní, dosahující rychlosti až 120 km/h.