Projekty na rozšíření jednotlivých úseků dálnice D1 okolo Brna mezi 182. a 210. kilometrem je potřeba přepracovat. Je možné, že původní plán stavět po jednotlivých úsecích se zásadně změní a nejdříve se budou dělat mosty a potom vozovka víceméně celá naráz, řekl dnes novinářům v Českých Budějovicích ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Komentoval tak dnešní zprávu Hospodářských novin, ze které vyplývalo, že kvůli velkým dopravním problémům při rozšiřování úseku mezi 194. a 196. kilometrem silničáři chtějí odsunout další stavební práce až za rok 2029, kdy má být dokončená dálnice D35 jako alternativní spojení Čech a Moravy. Mátl řekl, že ještě dva až tři roky bude trvat výkup pozemků a příprava pro vydání stavebního povolení, což vychází zhruba na rok 2027, dodal však, že by stavba mohla být i tak hotová do roku 2030. Jde o přestavbu 26 kilometrů dálnice, sedmi mimoúrovňových křižovatek a výstavbu jedné nové na brněnskou Černovickou terasu.

Mátl načrtl strategii, která spočívá v tom, že nejprve by se rekonstruovaly všechny mosty, kterých je zhruba 15

„Mosty jsou největší brzdou, což se ukázalo i na současné stavbě. Ty bychom dělali v předstihu s menšími omezeními a pak bychom mohli dělat v rychlém sledu vozovku. Hledáme i další technické možnosti, jak zmenšit kolony, které při takových stavbách budou vždy,“ řekl Mátl. Mohly by to být například širší pruhy, podle zkušeností silničářů stačí i 25 centimetrů pro plynulejší provoz. Další možností je udělat provizorní napojení na dálnici, protože to je jedna z příčin, která se podepisuje na současných kolonách. Obvykle jsou dlouhé několik kilometrů, v nejhorších případech i desítky kilometrů.

Nyní mají silničáři připravenou přestavbu křižovatky dálnic D1 a D2

Mátl řekl, že neuvažují o tom, že by s touto náročnou stavbou za čtyři miliardy nezačali příští rok ve druhém pololetí. Nyní hodnotí nabídky a v prvním čtvrtletí by chtěli podepsat smlouvu s vítězem veřejné soutěže. Příští nebo přespříští rok chtějí ještě začít stavět mimoúrovňovou křižovatku, která umožní napojení do průmyslové zóny Černovická terasa.

V roce 2027 by podle předpokladu silničářů měla být hotová část dálnice D35 od Svitav směrem na Hradec Králové. Předpokládají proto, že by mohlo zatížení dálnice D1 klesnout. Stavět se však v té době bude ještě dlouhý úsek od Svitav do Mohelnice, který stavbu D35 završí. Ten by mohl být podle současných předpokladů hotový v roce 2029.