Brněnský dopravní podnik spustí v příštím roce několik významných stavebních investic. Tou nejočekávanější je dlouho odkládaná modernizace tramvajové trati v ulici Vídeňská, a to v úseku Bohunická – Moravanské lány – smyčka Modřice. Rekonstrukcí projde i trať pro šaliny v Kounicově ulici, budou pokračovat opravy kolejí v Údolní ulici a začnou práce na prodloužení tramvajové trati z Bystrce na Kamechy. Stavbaři se pustí i do modernizace vozovny ve Slatině a vznikne nová zastávka MHD u Moravské zemské knihovny, uvedli generální ředitel DPMB Miloš Havránek a dopravní ředitel Jan Seitl.
Úpravy tratě na Vídeňské umožní zvýšení rychlosti šalin
Na modernizaci trati na Vídeňské ulici z Bohunické až do Modřic se čeká už řadu let. „Součástí projektu je kompletní modernizace tramvajového svršku, sanace podloží, odvodnění nebo úprava nástupišť na bezbariérové. Bude zde zcela nový systém trolejového vedení, takzvaná řetězovka. Tyto úpravy umožní zvýšení traťové rychlosti vozů v daném úseku a tím i zkrácení dojezdových časů,“ řekl Havránek. Stavbaři začnou na zmíněné trase pracovat příští rok v květnu a hotovo by mělo být v září. Modernizace trati přijde na 342 milionů korun, část peněz půjde z dotací.
Pustí se i do rekonstrukce tramvajové trati Kounicova
Stavební úpravy tohoto úseku vyžaduje špatný technický stav kolejí i panelového krytí, po kterém při odbočování jezdí osobní vozy. Městský dopravce při opravě použije standardní odhlučňovací prvky jako třeba pryžové bokovnice a antivibrační rohože, což bude mít vliv na snížení hlučnosti z dopravy. Stavbu koordinují s Brněnskými vodárnami a kanalizacemi, které během plánované výluky trati opraví část kanalizace a vodovodu. A Brněnské komunikace souběžně položí nové povrchy na jízdních pruzích přiléhajících k tramvajové trati. I tato akce za 76 milionů korun potrvá od května do září. A u Moravské zemské knihovny by měla podle Seitla vzniknout nová trolejbusová zastávka.
Budou pokračovat opravy trati v Údolní ulici
Stavbaři také budou pokračovat v opravách tramvajové trati v Údolní ulici v úseku Úvoz – Joštova. Dopravní podnik tam nechá udělat kompletní výměnu kolejí za použití standardních odhlučňovacích prvků. Obnovou projdou i zastávky Úvoz a Obilní trh. Ty budou bez bariér. Rekonstrukce za 107 milionů korun by měla skončit v závěru příštího roku.
Prodlouží tramvajovou trať z Bystrce na Kamechy
Hned v lednu by chtěl Havránek podepsat smlouvu s dodavatelem na prodloužení tratě pro šaliny Bystrc – Kamechy. „Když to dobře půjde, tak na jaře bychom chtěli zahájit stavbu této významné trati z Ečerovy na sídliště Kamechy. Tramvajová trať o délce 1400 metrů s raženým tunelem a třemi novými zastávkami by měla být dokončena v roce 2027. Náklady jsou 1,9 miliardy korun, přičemž schválená dotace činí 85 procent,“ upřesnil Havránek. Prodloužená trať bude podle Seitla pokrývat ještě větší území než prodloužení šalin na kampus v Bohunicích. „Tramvaje budou navazovat na autobusy, zároveň by se však mohla zrušit autobusová linka 54,“ dodal dopravní ředitel.
Zmodernizují vozovnu ve Slatině
Dopravní podnik také bude hledat zhotovitele modernizace a rozšíření vozovny Slatina. V závislosti na výsledku výběrového řízení pak vypuknou stavební práce. V roce 2026 by měla být dokončena část pro trolejbusy, celý projekt pak bude pokračovat až do roku 2028. I na tuto stavbu za 1,2 miliardy korun by měl městský dopravce dostat dotaci. Modernizace vozovny souvisí s plány na postupnou výměnu autobusů s klasickým pohonem za parciální trolejbusy. „Výhled je, že po roce 2030 nebude možné koupit dieselový autobus, takže se budeme snažit postupně je nahradit trolejbusy,“ uvedl Havránek. Parciální trolejbusy by se podle Seitla možná daly v budoucnu využít na autobusové lince 67, kde už teď autobusy částečně jezdí pod trolejemi. „A pevné trakční vedení pro trolejbusy na Černovických terasách se dá využít pro parciální trolejbusy, které by jezdily až na letiště v Tuřanech,“ dodal Seitl.
Plánují i třetí etapu instalace elektronických panelů
Kvůli lepší informovanosti cestujících o aktuální situaci v dopravě pak městský dopravce osadí 47 zastávek MHD elektronickými informačními panely, přičemž 15 zastávek dostane zcela nové panely a 32 panelů první generace vymění za nové. „Celkově se bude jednat o 84 kusů panelů. Cestující tak získají okamžité informace o odjezdech, případně zpožděních spojů MHD. Instalace panelů se týká například zastávek Zdráhalova, Jugoslávská, Venhudova, Klusáčkova nebo Trávníčkova,“ upřesnila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Výměna elektronických tabulí se odehraje na jaře a přijde na 10 milionů korun.