Silničáři dnes kompletně zprovoznili velký městský okruh přes Tomkovo náměstí po Rokytovu. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) tak Brno dovršilo letošní „hattrick“ ve městě. V předchozích týdnech totiž otevřeli VMO Žabovřeská a Bauerova. Práce na 1,2 kilometru dlouhé stavbě, jejíž součástí je půlkilometrová estakáda, vyšly zhruba na 2,5 miliardy korun a trvaly tři a půl roku, uvedl Kupka.

Dostavba VMO je nutná vzhledem ke kapacitně nedostačující síti silnic

„Dostavba velkého městského okruhu je nutná vzhledem ke kapacitně zcela nedostačující silniční síti, vedené z velké části stále po městských ulicích. Po svém kompletním dobudování bude okruh nejdůležitějším prvkem silniční sítě města Brna s celorepublikovým významem. Směrově dělená víceproudá komunikace rychlostního typu, která povede mimo centrum, umožní rychlý a plynulý přesun vozidel z jedné strany města na druhou a odstraní neúnosnou dopravní zátěž z řady hlavních ulic,“ řekl ministr dopravy.

Hlavní trasu zprovoznili už v půlce srpna

Hlavní trasu v délce 1249 metrů, která spojuje Husovický tunel a Rokytovu ulici, ŘSD zprovoznilo už v polovině srpna. „Následně jsme ještě museli dokončit nájezdové a sjezdové rampy a instalaci nových trolejových a tramvajových vedení. Nicméně úlevu pro řidiče – díky možnosti projíždět touto částí města ve dvou jízdních pruzích v každém směru – jsme zaznamenali hned v prvních dnech po spuštění provozu na hlavní trasu,“ sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Stavebně náročná akce zahrnovala velké mosty přes Tomkovo náměstí, řeku Svitavu a estakádu přes nádraží

Podle něj šlo o stavebně velmi náročnou akci, jejíž součástí byly velké mosty přes Tomkovo náměstí, řeku Svitavu a více než půl kilometru dlouhá estakáda přes maloměřické seřaďovací nádraží. Práce komplikoval fakt, že probíhaly za provozu v centru města. „Náročné byly jak přeložky inženýrských sítí, tak koordinace dopravy. Po celou dobu jsme museli zachovat provoz aspoň jedním jízdním pruhem v každém směru. Koordinaci vyžadovaly i výluky na železničním koridoru během prací na estakádě, která ho překlenuje,“ upřesnil Mátl.

Na stavbu padlo 3000 tun železa a téměř 17 tisíc kubíků betonu

Také spotřeba materiálu byla vysoká. Jen na nosnou konstrukci estakády stavbaři spotřebovali 3000 tun železa a 16 700 metrů krychlových betonu, který na stavbu přivezlo 2 100 autodomíchávačů. „Celkově se na stavbě střídalo v průměru 200 pracovníků a využili jsme širokou škálu stavební techniky. Například na osazení lávky pro pěší a stavbu mostu přes Svitavu jsme využili největší tuzemský teleskopický jeřáb. Dále to byly například vrtné soupravy, stroje pro zemní práce a technika pro pokládku asfaltu,“ doplnil ředitel brněnského ŘSD David Fiala. Samotnou estakádu tvoří 39 pilířů vysokých 20 metrů, které kotví piloty v třicetimetrové hloubce pod zemí.

Město Brno se podílelo půl miliardou korun

Tomkovo náměstí i Rokytova jsou součástí VMO a město Brno se na jejich výstavbě podílelo částkou 500 milionů korun. Vzhledem k narůstající dopravní intenzitě patří VMO ke klíčovým stavbám, které městu odlehčí.  „V tuto chvíli je hotová infrastruktura pro motorová vozidla, která již hladce projede nejen od Husovického tunelu na Rokytovu, ale řidiči již využijí všechny nájezdy a sjezdy jak na Tomkově náměstí, tak na Svatoplukově. Již díky otevření hlavního tahu městského okruhu v létě se významně ulevilo přetíženým městským částem Brno-sever, Židenice a Maloměřice,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS). Podle ní se nyní dodělají chodníky a upraví plochy okolo. „Připravuje se i propojení pro cyklisty a otevření lávky přes Svitavu. Zde ještě nevíme přesný termín, protože je nutná koordinace s připravovanou rekonstrukcí vodovodu v okolních ulicích. Na svou původní trasu se také vrací trolejbusy ve směru na Vinohrady. Změny v městské dopravě jsou v souladu s pravidelnou změnou jízdních řádů 15. prosince,“ dodala Vaňková.