Uběhl měsíc od konce Brněnských Vánoc a městská turistická centrála TIC Brno hlásí nejúspěšnější ročník vánočních trhů za posledních 9 let. Nejen že se poprvé odehrál v Evropském hlavním městě Vánoc, ale pozitivní zpětná vazba zní od stánkařů i návštěvníků a dobře dopadl i ekonomicky, uvedla mluvčí TIC Brno Hana Bánovská.

Vánoční trhy jsou jedním z klíčových produktů, říká Černá

„Máme za sebou nejúspěšnější ročník vánočních trhů, a to i díky získanému titulu Evropské hlavní město Vánoc 2024. Brněnské Vánoce rezonují i za hranicemi. Za soustavného rozvoje městské příspěvkové organizace TIC Brno, která dlouhodobě buduje jejich dobrou pověst a propaguje Brno na poli cestovního ruchu, se staly jedním z klíčových produktů. Inspiruje i další města, o čemž svědčí návštěvy organizátorů podobných akcí z České republiky i ze zahraničí,“ uvedla zastupitelka pro oblast cestovního ruchu Kristýna Černá (ODS).

Mnozí návštěvníci přijeli do Brna jen kvůli vánočním trhům, ukázal průzkum

O spokojenosti návštěvníků svědčí data ze sociologického průzkumu agentury Focus. „Průzkum ukázal, že 74 procent z tisíce dotazovaných návštěvníků by Brněnské Vánoce doporučilo svým známým. Výsledné hodnocení NPS (Net Promoter Score), které je základním ukazatelem spokojenosti, dosáhlo velmi vysoké hodnoty 71, což je výrazné zlepšení oproti roku 2019, kdy činilo 51. Navíc se o 14 procent zvýšil počet lidí, kteří přijeli do Brna právě kvůli této akci, což potvrzuje rostoucí atraktivitu vánočních trhů,“ shrnula průzkum Černá. Další výsledky průzkumu ukazují, že tři čtvrtiny mimobrněnských návštěvníků Brněnských Vánoc byli Češi. Přijíždí většinou s partnerem/partnerkou, rodinou nebo přáteli. Nejvíce dotázaných přijelo na jeden den.

Velký ohlas měly Brněnské Vánoce i v Německu

Ředitel agentury CzechTourism František Reismüller vnímá Brněnské Vánoce jako významný produkt cestovního ruchu s velkým destinačním potenciálem. „Vánoční kampaň města Brna měla výrazný ohlas v zahraničí. TIC Brno ve spolupráci s námi oslovil novináře ze sousedních zemí a uspořádal řadu press tripů. Jedná se o skvělý příklad propagace destinace prostřednictvím městského festivalu,“ řekl ředitel. Obrovský mediální zásah zaznamenal například článek Německé tiskové agentury, který převzalo více než 80 německých online deníků s celkovým dosahem přes 66 milionů čtenářů.

Zvýšený zájem se promítl také do online prostředí

„Facebookový profil Brněnské Vánoce si zobrazilo 3,4 milionu uživatelů, instagramový účet pak 1,7 milionů lidí. Na webových stránkách brnenskevanoce.cz bylo zobrazeno 1,13 milionu stránek, dohromady na webu strávili návštěvníci 314 dní,“ vypočítala Bánovská.

Výnosy z pronájmu stánků vkládají zpět do Brněnských Vánoc

TIC organizuje vánoční trhy na náměstí Svobody, Dominikánském náměstí a nádvoří Staré radnice. Celkem se jedná o 78 prodejních stánků, které byly otevřeny po 32 dní trvání Brněnských Vánoc. „Úkolem naší organizace je poskytovat veřejnou službu v oblasti cestovního ruchu a kultury v co nejvyšší kvalitě. Proto veškeré výnosy z pronájmu stánků, které letos činily 19,6 milionů korun, vkládáme zpět do organizace Brněnských Vánoc. Náklady plánujeme maximálně ve výši výnosů, přesto jsme letos dosáhli zisku 35.371 korun, který bude převeden do investičního fondu ke krytí dlouhodobých investic hlavně ke zlepšování nabídky Brněnských Vánoc,“ upřesnila ředitelka TIC Brno Jana Janulíková.