Brno se ode dneška začíná prezentovat v novém vizuálním stylu doplněném o více barev, piktogramy a ilustrace. Revize jednotného stylu, který pochází z roku 2005 a jeho poslední aktualizace z roku 2018, má přispět k větší atraktivitě. Logo s charakteristickými svislicemi zůstává beze změny, čáry se naopak staly ještě výraznějším jednotícím prvkem. Jejich vizuální zpracování se nyní rozšířilo i na reklamní předměty města. Novinářům to řekla zastupitelka pro marketing a PR Kateřina Jarošová (ANO).

Přeměna stylu vyšla na necelých 700 tisíc korun

Jedním z důvodů pro přeměnu stylu, která vyšla na necelých 700.000 korun, je to, že ten současný neodpovídal trendům. Pracoval zejména s bílou, červenou, černou a šedou barvou. „Například odboru životního prostředí chyběla modrá a zelená. Dnešní doba je hodně vizuální, musíme pracovat i s barevností. Kromě fotografií a piktogramů chceme použít i ilustrace. Je to aktuální trend, který se objevuje třeba ve vídeňském nebo nedávno představeném pražském vizuálním stylu. Když města ke komunikaci používají jen logo a grafické prvky, může to působit chladně nebo odtažitě, ilustrace pomáhají věci odlehčit a učinit přívětivější,“ řekla Jarošová.

Na rozvoji vizuálu spolupracovalo město se společností, která sdružuje odborníky z oblasti visibility a grafického designu

„Na začátku jsme do revize stylu zapojili všechny odbory magistrátu, které produkují grafické výstupy. Na podzim 2023 jsme pro ně ve spolupráci s Czech Design Center uspořádali workshop, díky kterému se vyjasnilo, s čím se při používání stávajícího stylu potýkají nebo kde v něm vidí mezery. Díky tomu jsme přímo od uživatelů získali připomínky a požadavky, které se promítly do zadání pro aktualizaci. Kromě toho jsme si ho nechali zhodnotit i třemi externími odborníky,“ dodala Jarošová.

Zapojení lidé se shodli na ponechání loga města, považují jej za minimalistické a nadčasové

„Estetická kvalita vizuální komunikace města spočívá v jasně nastavených pravidlech, která vymezují mantinely, ale zároveň ponechávají prostor pro kreativitu. Klíčová je čistota kompozice a vizuální harmonie, kde platí, že méně je někdy více. Méně prvků přináší větší jasnost, funkčnost a estetiku,“ poznamenala Věra Marešová, autorka nynějšího stylu, která se podílela i na jeho revizi a mimo jiné doplnila další individualizované piktogramy.

Novinkou bude spolupráce s ilustrátory

Ucházelo se o ni téměř 200 zájemců a zájemkyň, z nichž město vybralo tři. „Vzhledem k našim potřebám je důležité, že i když má každý z vybraných umělců svůj rukopis, dají se jejich díla vzájemně lehce kombinovat,“ doplnila Jarošová.