Ředitelství silnic a dálnic musí při přípravě stavby silnice I/73 od D1 přes Brno na sever k Bořitovu splnit 16 podmínek, které stanovilo ve zjišťovacím řízení ministerstvo životního prostředí. Zároveň musejí silničáři vypořádat desítky dalších připomínek obcí, spolků, orgánů státní správy i obyvatel, vyplývá z dokumentu na Informačním portálu EIA.

Z dokumentu je zjevné, že odpor proti stavbě čtypruhové a směrově oddělené silnice je stále velmi silný. Mezi návrhy se objevily i takové, jako je zrušení procesu EIA či zamítnutí dané trasy. Ta už je však potvrzená platnými zásadami územního rozvoje Jihomoravského kraje, kterému se musejí přizpůsobit územní plány obcí.

Kdy by se mohla silnice stavět, zatím není zřejmé a do dokumentace EIA dali silničáři roky 2035 až 2038 s poznámkou, že jde o orientační termíny

Silnice bude začínat na jihozápadě Brna u Bosonoh mimoúrovňovou křižovatkou s dálnicí D1. Půjde o komplikovanou stavbu, protože kromě toho, že jde o místo s blízkou zástavbou, povede tam ještě vysokorychlostní trať a také se zde plánuje obchvat Bosonoh. Stát při plánování staveb musí brát ohled na to, aby bylo v blízkých Bosonohách zajištěno to, že nebudou překračovány hlukové limity.

Dále silnice bude procházet západem Brna a musí překonat Svratku vedle hráze Brněnské přehrady, na sever od Kuřimi povede taktéž hustě osídlenou oblastí a také přes některé přírodní památky

Ministerstvo mimo jiné uložilo silničářům 16 podmínek, mezi něž patří například povinnost zpracovat precizovanou hlukovou studii a návrhy kompenzačních opatření, jež zajistí splnění hlukových limitů. Dále je nutné udělat hodnocení zdravotních rizik, zejména s ohledem na hluk a jeho zdroje. Příprava se neobejde bez rozptylové studie pro období stavby i pro období provozu s návrhy opatření, která zajistí minimalizaci dopadů zejména v obytné zástavbě. Reflektovat musí nové imisní limity z loňského roku. Další studie musí posoudit vliv vibrací z dopravy. Je potřeba také udělat hydrogeologický průzkum, jenž posoudí dopad na povrchové a podzemní vody, navrhne opatření bránící ovlivnění vodních zdrojů či kompenzační opatření a navrhne i to, jak řešit dlouhodobý monitoring vodních zdrojů.

Ministerstvo dále nařídilo zpracovat hodnocení vlivů na zvláště chráněné živočichy, hodnocení vlivu na krajinný ráz s návrhem kompenzačních opatření, migrační studii s návrhem umístění ekoduktů

Musí být zpracované také hodnocení, které se bude zabývat vlivy na přírodní památky a navrhne opatření, jak těmto vlivům bránit. Musí být rovněž navržena opatření k eliminaci či snížení vlivů na významné krajinné prvky a navržena kompenzační opatření.

Silnice I/73 má spojit dálnici D1 s dosud neexistující dálnicí D35 u Moravské Třebové a povede ve stopě tzv. Hitlerovy dálnice, která se začala stavět poté, co nacistické Německo obsadilo Sudety

Za druhé svatové války však stavba ustala. Jižní úsek od D1 k Bořitovu je nejproblematičtější a pravděpodobně se bude stavět poslední, severní úseky by se měly stavět dříve. Úsek mezi Bořitovem a Svitávkou dokonce už příští rok.