Na dopravní investice plánuje letos Brno vynaložit přibližně 2,1 miliardy korun. V porovnání s loňskem je to o miliardu více. Snahou je dohnat deficit rekonstrukcí a výstavby inženýrských sítí i opravit intenzivním provozem poničené silnice. Ačkoliv se město snaží stavby koordinovat se všemi zapojenými subjekty, dopravní komplikace budou značné, řekl novinářům radní Petr Kratochvíl (ODS). Za loňský rok eviduje magistrát 1450 souhlasů s uzavírkami, letos jich patrně bude ještě více, doplnila koordinátorka staveb Vlasta Jágerová.

„Mnoho silnic, ať už páteřních nebo jiných, je opravdu ve špatném stavu. Intenzita provozu se v Brně neustále zvyšuje a s plánovanou výstavbou ještě naroste. Snažíme se proto z rozpočtu města dávat do oprav stále více peněz“ uvedl radní. Vyzdvihnul také spolupráci s Jihomoravským krajem a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které část silnic v Brně spravují a investují do nich. „Na stavbách spolupracuje neuvěřitelné množství subjektů. Počet rekonstrukcí a s nimi spojených uzavírek je ale skutečně extrémní, což logicky vyvolá dominový efekt i v místech, které neopravujeme. Druhou možností je, že nebudeme investovat a možná zajistíme lepší průjezdnost, ale problém tím nezmizí,“ dodal.

Do silnic a městské infrastruktury chce letos město investovat 1,6 miliardy korun. Na opravu chodníků, cyklostezek či parkovišť vynaloží 497 milionů

Velkých staveb, které více zatěžují dopravu a koordinuje je pracovní skupina, je v plánu 150, loni jich bylo 147. Zda se všechny uskuteční, zatím není jisté. Některé dosud nemají zhotovitele.

Začátkem března ale začnou práce třeba v Kounicově ulici, kde stavbaří opraví vodovod vedoucí převážně pod chodníkem. Následovat budou práce na plynovodu. Od 18. května se přidá dopravní podnik s rekonstrukcí tramvajové tratě, vodaři v koordinaci s nimi vymění starou kanalizaci, která se nachází pod tramvajovým tělesem. Kromě toho vznikne také nová zastávka MHD pro trolejbus u Moravské zemské knihovny a nová cyklostezka. Většina prací by měla být hotová do konce prázdnin, v září se pak dokončí opravy chodníků.

Na 18. května je naplánovaná také uzavírka pro veškerou dopravu související s opravou železničního mostu Bubeníčkova v Židenicích

Průjezd tramvají by měl být obnovený na konci srpna. Přestavba mostu má být hotová do 32 měsíců od zahájení. V Židenicích také pracují od loňského léta stavbaři na rozšíření Šámalovy ulice v úseku mezi Zábrdovickou a Lazaretní. Na Zábrdovické rovněž začala rekonstrukce tramvajové trati, a to od Vojenské nemocnice po železniční most Bubeníčkova. V Šámalově dělníci rozšiřují silnici pod železničním mostem. V dubnu začne v lokalitě realizace dlouho připravovaného prodloužení ulice Markéty Kuncové.

Kratochvíl očekává, že výrazné dopravní komplikace způsobí práce v Jihlavské ulici nedaleko Ústředního hřbitova, kde chtějí Teplárny Brno na jaře zahájit stavbu horkovodního napáječe

Provoz se tam omezí na jeden pruh v každém směru. Dopravu citelně omezí i práce v Pisáreckém tunelu. ŘSD tam obnoví technologie, což znamená uzavírku od 21. července do 20. září. V blízkosti výstaviště, v úseku od Lipové po Veletržní, budou dělníci od června opravovat více než 100 let starý vodovod. Je potřeba počítat s omezeními především pro chodce a parkující. V centru lze problémy očekávat na už nyní velmi frekventované křižovatce ulic Křenová a Koliště, kde by měli dělníci pracovat v létě. „K tomu se přidá ještě investor, který staví polyfunkční komplex na Dornychu,“ poznamenala Jágerová.

Důležitou součástí prováděných rekonstrukcí ulic nebo tramvajových tratí jsou opatření, která mají za cíl tišší provoz a zajištění bezpečnějšího prostředí pro všechny účastníky silničního provozu

„Vždy také vyhodnocujeme možnosti zavedení nových cykloopatření. Letošní tramvajové výluky směřujeme na období až po konci letního semestru, další omezení se snažíme co nejvíce eliminovat a časově krátit,“ dodal Kratochvíl.