Festivalů konaných v Brně v posledních letech stabilně přibývá. Ačkoli některé roky ovlivnila koronavirová pandemie, stejně tak roste i jejich návštěvnost. Nabídka je rozmanitá, přičemž hlavní roli hrají hudební a multižánrové festivaly. Z pohledu návštěvnosti jsou nejpopulárnější právě ty, které propojují hudbu, divadlo, literaturu či vizuální umění. Vyplývá to z analýzy brněnských festivalů v letech 2019 až 2024, kterou na svém webu zveřejnil městský server data.brno.cz.

Autoři analyzovali festivaly s návštěvností nad 500 lidí, zahrnuli jich 106. V průměru se jich ve sledovaných letech konalo 85 ročně. Počty ovlivnila pandemie a restrikce zejména v letech 2020 a 2021. I tak ale festivalů stabilně přibývá, loni jich bylo 97. Hlavní roli hrají hudební festivaly, tvoří téměř 36 procent všech akcí. Druhou největší skupinou jsou multižánrové festivaly. Další významnou oblast představují divadelní a cirkusové festivaly. Vedle nich se pak stále více prosazují filmové, herní a designové. Nižší podíl literárních, folklorních nebo festivalů výtvarného umění si autoři vysvětlují jejich častější realizací prostřednictvím jiných kulturních platforem.

V roce 2019 dosahovala návštěvnost analyzovaných festivalů téměř jednoho milionu lidí, pak kvůli restrikcím výrazně klesla

V posledních třech letech se stabilizovala přibližně na 2,5 milionu lidí ročně. Nejvíce diváků přilákaly multižánrové festivaly. Ve sledovaném období je navštívilo pět milionů lidí. „Klíčovým faktorem při organizaci je efektivní plánování a využití vhodného období v roce, kdy je zájem publika nejvyšší. Největší koncentrace připadá na červen, přičemž zvýšená aktivita pokračuje i o prázdninách až do října,“ uvedli autoři Veronika Majíčková a Aleš Novotný.

Celkový rozpočet všech festivalů v letech 2019 až 2024 dosahuje částky 1,35 miliardy korun

Nejvýznamnějším podporovatelem je město. Loni podíl veřejné podpory přesáhl 22 procent, rozpočet byl bezmála 280 milionů korun. „Brněnská festivalová scéna má značný potenciál k dalšímu růstu a rozvoji. Klíčem k jejímu úspěchu bude nejen pokračující podpora města a dalších organizací, ale také schopnost pořadatelů diverzifikovat finanční zdroje, flexibilně reagovat na nové výzvy a přizpůsobit se proměňujícím se potřebám publika,“ míní autoři.

Možnosti dalšího rozvoje se podle nich mohou odvíjet od většího zaměření na specifické skupiny návštěvníků, jako jsou rodiny s dětmi, senioři nebo osoby se znevýhodněním, ale také od snahy o decentralizaci

Výzkum ukázal, že většina festivalů se koná v centru města, což může mít za následek vzájemné přetahování a matení publika. „Rozšíření do dalších městských částí by mohlo oslovit nové diváky a oživit nová místa. S tím je však spojena i nutnost rozšíření a zkvalitnění komunikačních kanálů,“ napsali autoři analýzy.