Cestování nevidomých a neslyšících v brněnské MHD má být komfortnější. Dopravní podnik v roce 2023 začal spolupracovat s odborníky z Masarykovy univerzity, aby společně identifikovali bariérové situace a řešili možnosti, jak bariéry odstranit. Letos by mělo jít o více než deset situací, jejichž řešení nevyžaduje složitější technické zásahy, řekl dnes na tiskové konferenci generální ředitel Miloš Havránek. Postupně chce dopravní podnik řešit i obtížněji odstranitelné bariéry.
Dopravní podnik na tom začal pracovat na popud sociálního geografa Roberta Osmana, se kterým na projektu tři roky spolupracuje. Zatímco dopravní podniky v posledních 20 až 30 letech poměrně dobře odstraňovaly bariéry pro lidi s pohybovým handicapem, bariér pro nevidomé a neslyšící zůstává stále poměrně dost. „Není to problém jenom Brna, ale všech 22 dopravních podniků v Česku. Některá města se snaží tyto bariéry odstraňovat. Začali jsme se touto problematikou zabývat na Sdružení dopravních podniků, aby se tomuto věnovali všichni a aby se dařilo některá opatření sjednocovat, což handicapovaným lidem usnadní cestování v různých městech,“ řekl Havránek.
Při rozhovorech s neslyšícími a nevidomými odborníci v Brně identifikovali 178 bariérových situací a po konzultacích s pracovníky dopravního podniku vytipovali 127, které může podnik ovlivnit
„Některé nemůže, protože spadají například do působnosti Kordisu JMK,“ řekl Osman. Pro nevidomé je častým problémem to, že ne všechny informace mají zvukovou podobu, tudíž se k nim nedostanou. „Také jsme zjistili, a dosud jsme si to neuvědomovali, že neslyšící mají často problém s psaným textem a informace je potřeba zjednodušit,“ řekl Pavel Zemánek z dopravního podniku, který vede tým, jenž má zavádění opatření na starosti.
Už letos by se tak například nevidomí cestující měli dočkat hlášení, které je při výstupu upozorní na to, že vystupují do vozovky
„Často se několik vteřin zdrží různými úkony a nevědí, že jsou ve vozovce. Vznikají nebezpečné situace,“ řekl Zemánek. Na přepážkách dopravního podniku v Novobranské ulici už funguje vyvolávací systém s asistencí, protože vizuální systém je pro nevidomé nepřístupný. Dopravní podnik se také snaží, aby se k handicapovaným dostalo maximum informací, které jsou pro ně na webu zatím nepřístupné. „Pro neslyšící zkoušíme část informací překládat do znakové řeči a video umístit na web. Taktéž chceme neslyšícím zpřístupnit objednávku Seniorbusu, dnes je to možné pouze telefonicky přes operátora,“ řekl Zemánek.
Podnik se také snaží školit řidiče, aby se dokázali více vžít do situace nevidících a neslyšících a v případě potřeby jim byli nápomocni. Obvykle totiž potřebují více času na nástup, usazení ve voze i výstup. „Některé věci jsou technického rázu, ale některé jsou také o lidské ochotě a o tom, aby řidiči uměli s těmito lidmi pracovat,“ řekl Havránek.