Studii za 300.000 korun, zda se stavba lanovky v Brně z Pisárek do Bohunic vyplatí, radní projednávat nebudou. ČTK to napsal mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Pokračování příprav stavby za 950 milionů korun odsunulo vedení města na neurčito. Podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) se debata o lanovce posouvá do doby, kdy bude zřejmé, jakým způsobem se budou rozvíjet areály Veletrhů Brno, univerzitního kampusu, fakultní nemocnice v Bohunicích a také oblast Západní brány, napsal ČTK.
Lanovka měla podle plánů spojovat současnou tramvajovou smyčku Lipová s univerzitním kampusem. Konečná stanice v Bohunicích byla plánovaná u současné konečné tramvaje. Proti stavbě se v Brně zformoval odpor opozičních politiků i veřejnosti. Argumenty proti lanovce jsou dvojí. Jeden zpochybňuje dopravní přínos s ohledem na náklady. Druhý se vymezuje proti tomu, že by lanovka zasáhla do největšího nocoviště havranů a kavek na jižní Moravě. Ornitologové loni v září u soudu dosáhli zrušení stavebního povolení.
Studie, kterou pro město zpracovaly společnosti ZHBC Consulting a Pure Ventures, konstatovala, že se stavba lanovky vyplatí
Jako největší benefit uvádí úsporu času cestujících, avšak ve studii chybí zdrojová data o velikosti poptávky, přepravních proudech i samotných cestovních časech. Zastánci lanovky mimo jiné argumentují tím, že lanovka odlehčí přetížené trolejbusové lince 25. Autoři studie přitom navrhli prodloužit intervaly na této lince, aby se dosáhlo finanční úspory kvůli stavbě a provozu lanovky.
Kdy a zda se vedení Brna k lanovce vrátí, není jasné
„V současné době se diskutuje nad dalším rozvojem území Veletrhů Brno, což je spojené s výstavbou fotbalového stadionu a komerčního centra u Bauerovy ulice. To bude podmíněno vytvořením územní studie a následnou změnou územního plánu. Rozvojové plány se momentálně také precizují v lokalitě univerzitního kampusu, Fakultní nemocnice Brno a Západní brány. V tuto chvíli tedy vyčkáme na finální podobu těchto investičních celků. Následně celou dotčenou oblast podrobíme aktuálnímu dopravnímu posouzení a na základě jeho výsledků se rozhodneme o dalších krocích, a to i v případě pokračování projektu lanovky,“ řekl Kratochvíl.
Doprava v dynamicky se rozvíjející oblasti univerzitního kampusu se změnila především v závěru roku 2022, kdy začaly jezdit tramvaje po nové trati z Osové do nové konečné v zastávce Nemocnice Bohunice. Tramvajová linka 8 tak výrazně odlehčila přetížené trolejbusové lince 25 a také tehdejší autobusové lince 40.