Obchvat okolo Břeclavi lze stavět. Nejvyšší správní soud (NSS) totiž zrušil rozhodnutí Krajského soudu v Brně, který loni stavbu pozastavil, uvedla v tiskové zprávě mluvčí NSS Sylva Dostálová. Obchvat má vést chráněným územím Natura 2000, což vadí aktivistům, kteří se proto dožadovali takzvaného naturového hodnocení. Podle NSS ale není v této fázi třeba, ochranu území mají zajistit kompenzační opatření. Krajský soud se tímto rozhodnutím musí řídit.
Obchvat Břeclavi se plánuje dlouhé roky. Z města má odvést dopravu ze silnice I/55, která Břeclavi působí velké dopravní komplikace. U krajského soudu ale uspěly loni v březnu spolky Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu a Voda z Tetčic, které se dožadovaly takzvaného naturového posouzení.
Krajský soud z jejich popudu zrušil rozhodnutí krajského úřadu a ministerstva o uložení kompenzačních opatření, která měla zmírnit negativní dopady stavby, a nařídil tehdy nejprve zpracovat posouzení vlivu na životní prostředí.
Obecně posuzování vlivu staveb na životní prostředí se nazývá EIA, naturové hodnocení se provádí stejným způsobem, ale je zaměřené na ochranu evropsky významných lokalit nebo ptačích oblastí.
NSS ale nyní konstatoval, že naturové hodnocení není nutné provést, protože z ustálené rozhodovací praxe Soudního dvora Evropské unie vyplývá, že se povinnost nevztahuje na projekty s podanou žádostí před vstupem členského státu do Evropské unie. U obchvatu Břeclavi byl formálně projekt zahájený v listopadu roku 2003, Česká republika vstoupila do EU až v květnu 2004.
Podle Dostálové se unijní ochrana uplatní i v tomto případě, avšak nikoliv prostřednictvím naturového hodnocení. Nejvyšší správní soud uvedl, že je nezbytné zajistit především kompenzační opatření. Obsahují například výsadbu stromů nebo vytvoření tůněk pro chráněné živočichy i kosení luk a odstranění nepůvodních druhů.
"Není to ani úspěch, ani prohra. Naturační řízení sice neproběhne, ale byla uložena rozsáhlá kompenzační opatření," zhodnotil rozhodnutí Miroslav Patrik z organizace Děti Země. Podle něj se bude muset odhadem pět až sedm let čekat, zda budou kompenzační opatření funkční, potom bude projekt moci postoupit.
Rozhodnutí přivítal starosta Břeclavi Pavel Dominik (Pro Region). "Pro nás je to pozitivní zpráva a krok dobrým směrem," podotkl. Rozhodnutí zatím nemá Ředitelství silnic a dálnic ČR. "Obecně lze ale říct, že jakékoliv odblokování přípravy liniové stavby, kterou někdo blokuje z nějakých neracionálních důvodů, je dobré. Pokud se postupem času dostaneme do legislativního procesu, který umožní připravovat velké stavby, aby netrpěly obstrukcemi, bude to velké vítězství," řekl ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl.