Podle Miroslava Skokana, který je jednatelem firmy Elektrosport, se změnilo jak myšlení lidí, tak samotná elektrokola. Dříve nebyla designově příliš hezká, dnes jsou na stejné úrovni jako ta klasická a na cykloveletrhu ve Friedrichshafenu byla naposledy už téměř třetina kol s elektromotorem, řekl Skokan.
Firmu, která provozuje velkoobchod s elektrokoly a má v Brně i maloobchod, zakládal s kamarádem v roce 2014. Podle Skokana se prodeje za tu dobu zvedly několikanásobně. Mezi nejčastější zákazníky patří lidé nad 50 let či lidé s nějakým zdravotním nebo výkonnostním handicapem, kteří chtějí pokračovat v aktivním životě. "Často jde o ty, kteří jezdí ve skupině a chtějí kamarádům stačit. Dnes už jsou v nabídce i kvalitní sportovní elektrokola," řekl Skokan. Zajímavé a úsměvné podle něj je také to, když si přijde koupit elektrokolo žena, která chce stačit svému partnerovi. "Obvykle dva týdny poté si jde kolo koupit i pán, protože se role prohodí a žena čeká na muže," poznamenal Skokan.
S elektrokoly začal blíže pracovat již v roce 2008, kdy se jeho kamarád věnoval klasickým kolům a on elektrice a elektronice. "Doteď například dělám různé systémy pro ovládání sanitních vozidel a jelikož jsem tíhl k cyklistice, dali jsme se dohromady. Částečně se podílíme i na vývoji řídicího softwaru elektrokol," řekl Skokan. Kolo dnes totiž s sebou de facto vozí malý počítač, který se dá programovat. Zároveň značková kola disponují autodiagnostikou, takže je poměrně jednoduché zjistit a opravit problém v elektronice.
Baterie v posledních dvou letech už nezaznamenávají příliš dramatický vývoj, ale jen se postupně zvyšuje kapacita. "Pořád jsou poměrně velké a těžké. Tak nějak se čeká na novou technologii," řekl Skokan. Průměrně dnes kolo váží okolo 22 kilogramů a kapacita baterie je 12 až 16 ampérhodin.
Velkým producentem klasických kol i elektrokol stále zůstává Čína, zpravidla jde však o skládačku řady komponentů, které nemají jednoho výrobce. "V Číně každopádně dostanete takovou kvalitu, jakou si zaplatíte. Vývoj softwaru si dělají i některé další české firmy. Do Česka se u některých firem v posledních letech přesunula i vlastní výroba" uvedl Skokan.
Přestože elektrokola urazila ve vývoji značný kus cesty, zůstává v Česku stále hodně lidí, kteří si elektrokolo raději nechají udělat ze svého klasického. "Je to zhruba třetina našich zákazníků. Lidé se neradi loučí s něčím, na co jsou zvyklí," uvedl Skokan.
S rozvojem elektrokol by se zdálo, že by se měla výrazněji rozvíjet i cyklodoprava, což se však neděje. "Lidé určitě chtějí jezdit po městě na kole, ale záleží na infrastruktuře, která není na bezpečnou cyklistiku zcela připravena. I když je znát ze strany měst a obcí jistá snaha, proti západním zemím jsme na tom stále poměrně špatně a máme co dohánět," uvedl Skokan.