Pokud prototypy uspějí v testech, objeví se studentské inovace za dva roky na olympiádě v Tokiu. V pátek to novinářům prozradila Radka Šťávová z brněnské techniky.
Studenti Martin Kůst a Dominik Regner porotu překvapili tím, jak detailně prototypy zpracovali. "Na začátku byla řada našich nápadů, u kterých jsme testovali to, jaký budou mít reálný vliv na snížení tření a odporu, s nimiž se musí jezdec na trati poprat. V softwaru jsme si vymodelovali reálného jezdce a ve virtuálním tunelu jsme ověřovali, jak se která změna pozice projeví," uvedl Regner.
"Při všech změnách, do kterých kromě změny geometrie kola a jezdce patřilo třeba také chlazení helmy, úprava dresu nebo použití spreje pro snížení tření na discích, jsme při měření ve virtuální aerodynamickém tunelu dosáhli snížení celkového odporu o 15 procent," doplnil Kůst.
Největší přínos má změna pozice cyklisty na kole. "Podařilo se nám najít pozici, při které se vzduch tolik kolem jezdce nekumuloval, ale proudění od ramen k zádům bylo plynulejší. Cyklista má v námi navrhované pozici ruce více natažené dopředu," popsal Kůst. Virtuální prototypy je teď potřeba otestovat v reálném aerodynamickém tunelu.
Odbornou porotu soutěže tvořili zástupci akademického prostředí, cyklistického týmu Dukla Brno, společnosti ICON Technology a také aerodynamického oddělení automobilky Škoda, která za nápadem na uspořádání soutěže stojí.
Z návrhů, které se sešly v prvním kole, odborná porota vybrala do finále čtyři nejlepší týmy. Studenti pak měli měsíc na to, aby svoje nápady vymodelovali do podoby virtuálních prototypů a otestovali jejich funkčnost ve virtuálním větrném tunelu. Testování v reálném provozu už je na cyklistické reprezentaci.