Odborníci přihlášené potraviny hodnotili ve dvou komisích. Výsledky zpracuje počítač a zveřejní je Regionální agrární komora Jihomoravského kraje.
Podle garantky soutěže za MENDELU Viery Šottníkové z Ústavu technologie potravin odborníci při hodnocení musí vědět, jak má daná potravina chutnat. Například u piva hodnotí plnost nebo říz, ví, kde se na jazyku nachází jedna z pěti chutí, certifikát hodnotitele přitom není jednoduché získat. „Vychováváme na univerzitě další generaci k tomu, aby byla schopna si vybírat jen kvalitní potraviny,“ uvedla Šottníková.
Podle ní se to už u spotřebitelů děje a lidé se stále častěji dívají například na etikety, zajímají se o to, kde byla daná potravina vyrobena a podle toho se v obchodech orientují. „Lidé by se měli zajímat o produkty, tedy například ovoce a zeleninu, vypěstované v okruhu 70-80 kilometrů,“ uvedla Šottníková.
Zlatá chuť jižní Moravy má 12 kategorií, soutěž Regionální potravina Jihomoravského kraje organizovaná ministerstvem zemědělství 9. Cílem obou soutěží je podpořit domácí producenty lokálních potravin a motivovat zákazníky k jejich vyhledávání na pultech obchodů, na farmářských trzích či přímo u výrobců. V soutěži mohou být jen výrobky z daného regionu. Hlavní surovina musí být stoprocentně tuzemského původu. "Odměnou pro oceněné výrobky je právo čtyři roky používat logo Regionální potravina Jihomoravského kraje, u Zlaté chuti lze logo při dodržení určitých podmínek stále," uvedl Jaromír Musil z Regionální agrární komory Jihomoravského kraje, která patří k hlavním organizátorům akce.
Každý hodnotitel dnes po anonymním představení výrobků, hodnotil body 0-10 originalitu, inovativnost ve zpracování, dostupnost na trhu, uplatnění místní suroviny, nadstandardnost, senzorické vlastnosti výrobků – vzhled, vůni a design výrobků. „Následně jsou programem, který byl vytvořen odbornými asistenty našeho ústavu, sečteny body od každého hodnotitele a uděláno pořadí v dané kategorií,“ uvedla Šottníková. Podle ní se soutěže v posledních letech účastní zhruba stejný okruh výrobců, zájem po potravinách s logem regionální potraviny v obchodech se ale zvyšuje.