Dosluhující vedení města se chce vyjádřit k zadání do konce října, řekl náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL).
Věří, že vláda a ministerstvo dopravy ještě přehodnotí výběr varianty řešení nového nádraží a zvolí tu, která zapojuje chrlickou trať do podzemní stanice jako zárodek diametru. Ten má od jihu pokračovat pod centrem města severně a napojit se na tišnovskou trať.
Vláda v červenci vzala na vědomí materiál ministerstva dopravy, který počítá sice také s odsunem nádraží do míst dnešního dolního nádraží, ale nepočítá se stavbou podzemní části stanice. Místo toho se má chrlická trať napojit povrchově. "Diametr je v tomto případě technicky proveditelný, ale výrazně dražší a komplikovanější. Musel by překonat tři rušné brněnské ulice a velmi se obávám záležitostí, které se týkají památkové ochrany areálu brněnských jatek," řekl Hladík.
SŽDC očekává výsledky studie proveditelnosti za rok od zadání. "Studie bude během zpracování respektovat výsledky jednání o modernizaci uzlu," řekla ČTK mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Dodala, technické řešení uzlu nesmí znemožnit budoucí zaústění diametru.
V otázce přípravy modernizace brněnského uzlu a přesunu nádraží vznikl v létě rozbor nákladů vybrané varianty a začala příprava zadání technologicko-ekonomického prověření úprav zvolené varianty kvůli požadavku nákladních dopravců. "Ministr dopravy slíbil, že předloží ekonomické prověření do konce srpna, což ale neučinil," dodal Hladík.
Už řadu měsíců se také čeká na vydání územního rozhodnutí pro přestavbu uzlu, které má na starosti kvůli podjatosti Jihočeský kraj. Mělo by být do konce roku, dá se však předpokládat, že je napadnou odpůrci odsunu nádraží.
Vedení města se letos na jaře rozhodlo po desetiletích diskusí pro odsun nádraží. Stejně jako kraj však požadovalo variantu se zaústěním chrlické tratě do podzemní stanice. Ministerstvo dopravy a vláda se tímto požadavkem neřídily, stejně jako požadavkem stavět s novým nádražím alespoň část diametru. Již nyní jsou tramvaje v severojižním směru v dopravní špičce přetížené a v případě přesunu nádraží se očekává ještě větší nápor na povrchovou dopravu, který může vyřešit pouze podzemní železnice.
Modernizace uzlu s přesunem nádraží má stát téměř 50 miliard korun, podzemní železnice bude stát další miliardy korun.