Do brněnských ulic dnes vyjede tramvaj opatřená tzv. indukční smyčkou, která umožní nedoslýchavým cestujícím zaznamenat hlášení zastávek či výzvy a informace od řidiče. V Česku se jedná o pilotní projekt.
„Indukční smyčku v pilotním projektu vyzkoušíme na tramvaji Vario LF2, která jezdí převážně na lince číslo 1. Zkušební provoz potrvá do konce ledna, pak provoz a přínos vyhodnotíme,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. „Je pro nás důležité posouvat se neustále vpřed a tento projekt si bezesporu zaslouží naši podporu,“ dodal.
S nápadem přišla Unie neslyšících Brno, která na projekt získala dotaci od Magistrátu města Brna.
„Získali jsme dotaci 26 tisíc korun, která plně pokryla náklady na zakoupení zařízení indukční smyčky,“ řekl vedoucí Unie neslyšících Brno Ivan Poláček. „Užitek z toho budou mít všichni cestující s lehkou až těžkou nedoslýchavostí, kteří používají naslouchátko. V hlučném prostředí sluchadla nedokáží rozpoznat hluk od mluveného slova, což uživateli způsobuje diskomfort
a zařízení pak často vypínají. Tím ale přicházejí o důležité informace a jsou dezorientovaní,“ dodal Poláček. Indukční smyčka vysílá signál, který neslyšící svým naslouchacím zařízením přijímají.
Jen na území Brna je podle Unie neslyšících na tři tisíce uživatelů naslouchacích zařízení. Cílem unie je, aby indukční smyčky byly instalovány nejen ve vozech městské hromadné dopravy, ale ve vlacích a všude tam, kde dochází k vyššímu výskytu osob, například v posluchárnách vysokých škol, na nádražích a podobně.
Tramvaj Vario LF2 s evidenčním číslem 1120 bude viditelně označena žlutými ikonkami u každých dveří vozu, tak aby nedoslýchaví věděli, že právě zde mohou novinku otestovat.
V Česku se jedná o vůbec první použití indukční smyčky ve voze městské hromadné dopravy.