Novinářům kalendář představila mluvčí záchranky Michaela Bothová. Výtěžek z prodeje kalendáře půjde na pomoc onkologicky nemocným dětem.
Záchranka dala zatím vytisknout zhruba 500 kalendářů, číslo ale nemusí být konečné. Cena je 200 korun. "Jednotlivé měsíce popisují, jak správně provádět resuscitaci. Obsahují fotografie a krátký vysvětlující text. Přesně ukazují, jak má laický zachránce postupovat," uvedla Bothová.
Na fotkách je znázorněno, jak správně postupovat při kolapsu člověka, jak ho otočit, jak zajistit dýchání, provádět masáž srdce, ale také jak použít automatizovaný externí defibrilátor. Defibrilátory jsou na různých místech, například na některých radnicích nebo v obchodních centrech. Kalendář také vysvětluje, jak je užitečné mít v telefonu Aplikaci Záchranka. "Výtěžek z jeho prodeje věnujeme nemocným dětem, na tomto projektu totiž spolupracujeme s Nadačním fondem dětské onkologie Krtek," dodala asistentka ředitele jihomoravské záchranky Dagmar Šimáková, která je spoluautorkou projektu.
Modely pro kalendář se stali zaměstnanci jihomoravské záchranky. "Nejprve se vžili do role civilistů, kteří se stanou svědkem srdečního selhání. Poté se oblékli do uniforem, a na fotkách je tedy představena také navazující přednemocniční péče, kterou běžně poskytujeme. Smyslem kalendáře je vysvětlit lidem, že se nemusí bát poskytnout první pomoc," uvedla lékařka Jana Kubalová.
Při zástavě oběhu jde o minuty. "Správně prováděná resuscitace zvýší pacientovu šanci na přežití i to, že jeho další život bude bez trvalých následků," zdůraznila Kubalová.