To, že je starý most v havarijním stavu, se zjistilo loni v létě, nový se stavěl od letošního jara a stál včetně demolice starého 64 milionů korun, řekl dnes při otevření novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Obyvatelům městyse měla letos ulevit alespoň objížďka pro kamiony, silničáři ji navrhovali od Svitav na Olomouc a zpět k Brnu, ministerstvo dopravy ji však nepovolilo. Proto Brněnskou a Svitavskou ulicí jezdila veškerá tranzitní dopravy podél starých domků. "Jsem rád, že jsme dodrželi slovo a stihli stavbu nového mostu během jediné stavební sezony a lidem od aut ulevili. Technická životnost mostu je 100 let," řekl Rýdl. Zatím se po něm bude jezdit rychlostí 70 kilometrů za hodinu, od jara by se měla rychlost zvýšit na standardních 90 kilometrů za hodinu.
Černohorský most se ukázal jako jeden z mnoha problematických v celé silniční síti v Česku. Původně se předpokládalo, že konstrukce na tom není tak špatně a půjde opravit. Když se však s opravou loni v létě začalo, zjistilo se, že nezbývá než jej strhnout a stavět nový. Na podzim a v zimě bylo možné po něm jezdit alespoň v jednom směru, když jej silničáři podepřeli. Stejný případ je i most na silnici I/52 přes Novomlýnské nádrže. Jde o konstrukce ze 70. let minulého století a silničáři mluví především o tom, že se při stavbě nedodržely správné postupy.
Přes Černou Horu projelo denně v průměru kolem 15.000 aut, stejné problémy mají trvale obce směrem na jih, jako Lipůvka, Milonice či Lažany. Těmto obcím pomůže patrně až stavba nové čtyřpruhové silnice, která je však v nedohlednu.