Zadání studie proveditelnosti na stavbu podzemní železnice v Brně by se mělo uskutečnit ve druhém čtvrtletí. Termín se posouvá proti předpokládanému konci loňského roku proto, že některé připomínky města a kraje nejsou v souladu s požadavky ministerstva dopravy. Podle ministerstva by nutně nemuselo jít o železnici, ale mohlo by jít o tramvaj či metro, napsala ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.
Podzemní dopravní systém v Brně má vést v severojižním směru, proto se mu také říká Severojižní kolejový diametr. V plánech se vyskytuje od 70. let minulého století a nyní se o jeho stavbě hovoří intenzivně kvůli přestavbě železničního uzlu a stavbě nového nádraží v odsunuté poloze. Měl by propojit nové nádraží, současné nádraží a dále vést na sever pod zemí a vyústit v Králově Poli či Řečkovicích a napojit se na trať do Tišnova, pokud by šlo o železnici.
Před zadáním studie je ještě potřeba zapracovat koncepční připomínky ministerstva dopravy. "Zakládají potřebu výrazně přepracovat technické podmínky a rozšířit studii o posuzování jiných systémů než pouze železnice. V úvahu připadá například tramvaj nebo metro," uvedla Pistoriusová.
Vypracování studie má trvat 24 měsíců. V případě akceptování požadavků ministerstva může být rozdělena na dvě části. První by určila systém, jímž by se diametr budoval, druhá by určila provedení, tedy zda půjde o železnici, metro či tramvaj. Doba by pak byla kratší a zadavatel by se lišil.
Podle dopravních modelů obsluhy nového nádraží je diametr prakticky nezbytný, protože tramvajové tratě vedoucí od severu na jih jsou v době největší poptávky přetížené a předpokládá se ještě další růst poptávky.