Vysokoškoláci chtějí vedení města přimět, aby zajistilo bezpečnější a komfortnější podmínky pro ježdění na kole v ulicích, uvedla v tiskové zprávě mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová. Reakci primátorky ČTK zjišťuje.
Výzev na zlepšení podmínek pro cyklodopravu bylo v Brně v minulosti z různých stran víc. Zástupci vysokých škol, konkrétně Masarykovy univerzity, Mendelovy univerzity a Veterinární a farmaceutické univerzity, se ozývají poprvé. Výzvu předají primátorce Markétě Vaňkové (ODS) v pondělí v 17:00 na veřejném shromáždění před Novou radnicí.
Iniciátor výzvy, děkan Pedagogické fakulty MU Jiří Němec označil podmínky pro cyklisty v Brně jako žalostné. "Přitom je zřejmé, že kapacita veřejné a automobilové dopravy dosáhla svého maxima. Vítám zájem primátorky a dalších představitelů města se této oblasti intenzivně věnovat. Inspirací nám mohou být mnohá evropská města," uvedl.
Podle spolku Brno na kole, který se snaží dlouhodobě na podmínky pro cyklisty upozorňovat, se stav dlouhá léta nelepší. Zástupce spolku Michal Šindelář řekl už dřív ČTK, že naději nevidí ani v současném vedení města.
Koaliční smlouva nynějšího vedení radnice obsahuje ustanovení, že každý rok použije na rozvoj cyklistické infrastruktury nejméně deset milionů korun. Vedení města minulý týden neřeklo, zda tuto částku letos vyčerpá.
"Aby mohlo Brno obstát v konkurenci podobných univerzitních evropských měst, je nezbytné, aby se zásadním způsobem změnila politika města vůči cyklistické dopravě. Proto žádáme, aby byla problematika cyklistické dopravy ve městě jednou z priorit ve strategii rozvoje města a tato skutečnost byla doložena vyčleněním adekvátních finančních prostředků," píše se v textu výzvy.
Podle rektorů a děkanů je cyklistika oblíbenou formou dopravy mezi studenty, kteří se starají o dynamiku života ve městě. Jako na běžnou formu dopravy jsou na ni zvyklí i studenti ze zahraničí.
Ve výzvě se žádá mimo jiné otevření nových tras nebo lepší zabezpečení stávajících a zavedení obousměrných cyklopruhů. Podepsaní naléhají, aby se cyklistika přestala vnímat jako rekreační aktivita, ale jako regulérní forma dopravy po městě, do školy či do zaměstnání.
Letos se město chystá pouze malovat cyklopruhy a instalovat směrové tabule.