Náročnou a úspěšnou sezonu má za sebou brněnská opera. Během ní se soubor vrátil do opraveného Janáčkova divadla, před tím se však na chvíli usídlil na výstavišti. Na jaře si pak Národní divadlo připsalo mezinárodní úspěch. Za loňský festival Janáček Brno, který uvedl kompletní jevištní dílo hudebního skladatele Leoše Janáčka, získalo prestižní cenu International Opera Awards. „Festival Janáček Brno má přesah do celého světa. Dostali jsme se na úroveň nejprestižnějších světových festivalů. Je to pro nás velká motivace do dalších ročníků a 95procentní návštěvnost nám dala jasnou odpověď, že dílo Leoše Janáčka je velice současné a dotýká se nás všech,“ říká šéf brněnské opery Jiří Heřman.
Premiérou oper Lidský hlas a Tři fragmenty z Juliette jste zakončili letošní sezonu. Když se za ní ohlédnete, jak ji hodnotíte?
Velice pozitivně. Pro náš soubor to byla velká výzva, zrealizovali jsme premiéru Libuše na brněnském výstavišti, čímž jsme se připojili k oslavám 100. výročí založení Československé republiky. Rekonstrukce Janáčkova divadla byla úspěšně ukončena, abychom během 14 dnů na jevišti zrealizovali slavnostní otevření festivalu Janáček Brno novou inscenací Příhody lišky Bystroušky včetně přímého přenosu do celého světa v rámci mezinárodního projektu Opera vision. Repertoár, který jsme po dva roky nemohli hrát, jsme ve velice krátkém časem znovu obnovili na jevišti Janáčkova divadla. Za velice úspěšnou považuji premiéru Dona Carlose. Vrcholem sezony byla již zmíněná premiéra Lidský hlas / Tři fragmenty z Juliette v režii Davida Radoka, v hudebním nastudování Marka Ivanoviće a ve strhujícím podání hlavní představitelky, naší sólistky Jany Šrejmy Kačírkové.
Letošní rok je pro brněnské Národní divadlo mimořádný v tom, že festival Janáček Brno, který pořádáte, obdržel jako první v České republice prestižní ocenění The International Opera Awards – za nejlepší festival minulého roku. Co pro vás toto ocenění znamená?
Především mezinárodní uznání naší práce, která má přesah do celého světa. Dostali jsme se na úroveň nejprestižnějších festivalů z celého světa. Je to pro nás velká motivace do dalších ročníků festivalu. 95procentní návštěvnost festivalu nám dala jasnou odpověď, že dílo Leoše Janáčka je velice současné a dotýká se nás všech.
Po převzetí ceny jste ji přirovnal k opernímu Oscarovi. Zatímco o Oscarech slyšel asi každý, toto ocenění pravděpodobně veřejnosti tolik známé není. Jak podle vás získaná cena pomůže festivalu v následujících letech?
Dopad je veliký, díky ceně nám věnují pozornost zahraniční média, což je nejlepší cesta, jak se dostat k dalším potenciálním divákům na celém světě. Pro stávající i budoucí partnery festivalu to je velká prestiž. Je to pro ně jasná odpověď, že investované peníze do festivalu nesou plody, které nejsou jen o získaných cenách, ale především o díle Leoše Janáčka, které zasahuje nás všechny v různých interpretacích zahraničních i domácích operních souborů.
Minulý ročník Janáčkova festivalu uvedl Janáčkovo kompletní jevištní dílo. V Brně se představily i přední zahraniční operní soubory. Které představení hodnotíte jako nezdařilejší?
Inscenace Věc Makropulos Vlámské opery v hudebním nastudování Tomáše Netopila a režii Kornela Mundruczó. Švýcarská sopranistka Rachel Harnisch předvedla strhující interpretaci titulní role Emilie Marty. Stejně tak hodnotím i inscenaci Velšské národní opery Z mrtvého domu v hudebním nastudování Tomáše Hanuse.
Můžete divákům prozradit, na co se mohou těšit v příštím ročníku v roce 2020?
Program festivalu bude odtajněn 1. prosince 2019. Nechte se překvapit! Rád bych však pozval na preview koncerty a akce festivalu Janáček Brno již v tomto roce. Nenechte si ujít recitál klavíristy Jana Jiraského na nově restaurovaný Janáčkův klavír nebo koncert jednoho z nejlepších komorních těles Pavel Haas Quartet a nezapomeňte navštívit Otevřený dům s Leošem Janáčkem v Janáčkově divadle, kde budete moci nahlédnout do nově zrekonstruovaného zákulisí našeho krásného divadla. Aby toho nebylo málo, máte možnost v příští sezoně zhlédnout naše úspěšné janáčkovské produkce Káťu Kabanovou, Její pastorkyňu a Příhody lišky Bystroušky.
Zůstaňme ještě chvíli u Janáčka. Máte mezi jeho operami nějakou favoritku?
Tož naší Bystroušku, ale nedá se to takto říci. Jsou různá období, kdy jsou mi bližší i jiné. Zaleží na tom, čemu jsem na cestě životem zrovna blíž. Inspirace Janáčkem je nekonečná, v jeho hudbě se zrcadlí náš život.
Letošní operní sezona byla ve znamení snu. Ta nadcházející bude o hledání. O hledání čeho?
Dovolím si citovat výstižná slova dramaturgyně Janáčkovy opery Patricie Částkové: To nejdůležitější, co na své cestě životem hledáme, můžeme najít jen v nás samých – lásku, soucit, odpuštění… Jsme toho schopni, nebo ne?
A jaké premiéry nová sezona 2019/2020 přinese?
Dvousté narozeniny J. Offenbacha oslavíme premiérou Hoffmannových povídek v režii tandemu SKUTR a hudebním nastudování Ondreje Olose. Diváci se mohou po více než třiceti letech těšit na Růžového kavalíra, kterého zinscenuji se skvostným obsazením našeho mladého ansámblu v hudebním nastudování Roberta Kružíka. Nová opera šéfdirigenta Janáčkovy opery Marka Ivanoviće Monument v režii Davida Radoka bude určitě významným uměleckým počinem, který nás bude konfrontovat se stále současným tématem politické moci a totality. Jestliže Hry o Marii jsou naším svátečním představením v době vánočních svátků, bude naše nová inscenace Řeckých pašijí Bohuslava Martinů svátečním představením v době svátků velikonočních. Mám velikou radost, že se podařilo přizvat k hudebnímu nastudování Tomáše Netopila a také se těším na práci se třemi velkými sbory stejně jako v inscenaci Hry o Marii. Zámečníkův Ferda Mravenec v režii Arnošta Goldflama a hudebním nastudování Jakuba Kleckera bude na závěr sezony patřit dětem.
Máte jako režisér nějaký nesplněný operní sen?
Mám jich několik, ale nechci je prozrazovat. Přijdou v okamžik, kdy jsme na ně připraveni. V příští sezoně, se jich pro mne plní hned několik. Brněnskou operu vedete od ledna 2015.
Jak jste se vlastně dostal k hudbě?
Od malička jsem rád zpíval. Můj soprán mne dovedl k učiteli zpěvu, který mne uvedl do světa opery. Ale jen z nahrávek, vše jsem si při poslechu představoval, proto se nakonec věnuji operní režii, mám pořád nějaké vidění, když slyším hudbu.
V práci jste obklopen operní hudbou. Co si poslechnete ve volném čase?
Upřímně mám nejraději ticho. Teď mám období, kdy poslouchám po ránu gregoriánský chorál.
Z pohledu diváka se může zdát, že s letními divadelními prázdninami, mají volno i umělečtí šéfové souborů. Je to tak, nebo vás čeká pracovní léto a už plánujete sezonu 2020/2021?
Možná vás překvapím, ale sezona 2020/2021 je už naplánovaná. Tentokrát se v létě chci věnovat svým nejbližším a práci si zakážu alespoň na tři týdny. V minulých sezonách toho bylo víc než dost.