To připomněl dnes na tiskové konferenci na brněnském veletrhu Rehaprotex ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). V minulosti se stalo, že někteří dopravci museli vynést imobilního cestujícího ručně a v některých případech ho i odmítli přepravit.
Cestování zdravotně postižených se má zlepšit podle Kremlíka i v dalších ohledech. Dopravci musí mít vyškolený personál v každém vlaku, umožnit nákup jízdenky bez přirážky a mít web pro zdravotně postižené. Od prosince také pojede celkově více vlaků a více přímých vlaků, které ušetří postiženým komplikované přestupy.
Nové smlouvy souvisejí s liberalizací dopravy a ministerstvo postupně chystá soutěže na všechny rychlíkové linky. Chce také pracovat na dalším zlepšení dopravy zdravotně postižených po železnici. "Situace se zlepšuje a je vidět snaha ministerstva i dalších subjektů na železnici. Ale problémů je stále dost a je potřeba o nich diskutovat, aby se řešily," řekl předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása.
Premiér Andrej Babiš (ANO) slyšel podle svých slov s Kremlíkem řadu konkrétních zkušeností během dnešní cesty speciálním vlakem z Prahy na brněnské výstaviště a chce, aby ministerstvo tyto problémy řešilo. "Něco je potřeba změnit pomocí vyhlášek a někdy i zákonů, což bohužel trvá," řekl Babiš.
Podle Krásy je chvályhodné vysoké tempo úprav na nádražích, která se postupně stávají bezbariérová, stejně tak se dopravci snaží své služby zlepšovat. Podle Správy železniční dopravní cesty je dnes na koridorech a dalších důležitých trasách 54 procent nádraží s bezbariérovým přístupem na nástupiště, do roku 2025 jich má být 72 procent. Nádražních budov je bezbariérově přístupných 37 procent a za šest let jich má být 45 procent. České dráhy dnes v tiskové zprávě také uvedly, že v příštím roce nabídnou téměř 5000 bezbariérových vlaků denně a v dalších dvou letech uvedou do provozu další desítky nových bezbariérových souprav.