tarostové ale tvrdí, že je na hodnocení příliš brzy. Vyplývá to z jejich odpovědí na dotaz ČTK. Například v okolí Kyjova chystají v únoru měření, které budou porovnávat s listopadovým.
Nejohroženější jsou obce na silnici I/54, která začíná ve Slavkově u Brna, kde se odpojuje od nově zpoplatněné silnice I/50. Ta slouží jako tranzit od Brna přes Uherské Hradiště na Slovensko. Silnice I/54, která vede takřka souběžně, jen o několik kilometrů jižněji, zpoplatněná není.
Zesílení provozu kamionů by se mohlo týkat například i obcí u silnice II/385. Po ní by mohli někteří dopravci objíždět silnici I/43, pokud míří například od Brna na Pardubicko, přes Kuřim také mohou jezdit ti, kteří jedou od Svitav na jih na dálnici D1 a dále směrem na Prahu.
"Zatím nevnímáme intenzitu dopravy extrémně vyšší. Nicméně chceme mít přesná data, proto jsme dělali měření v listopadu a znovu je budeme dělat v únoru. Naše obava je reálná. S kolegy z okolních obcí jsme sepsali memorandum a poslali je ministerstvu dopravy, aby se v případě zvýšené zátěže zpoplatnila i silnice I/54," řekl ČTK starosta Kyjova František Lukl, který je zároveň předsedou Svazu měst a obcí ČR.
Kyjov byl s ostatními obcemi proti zpoplatnění silnice I/50, ale ministerstvo už prý nemohlo jinak kvůli vypsané soutěži na mýto. "Jsou však připraveni vyhláškou rozšířit mýtné na další silnice," řekl Lukl.
Jediným problémem pro kamiony je podjezd ve Veselí nad Moravou, kde je omezená výška do 3,9 metru. "Zatím jsme žádný nárůst nezachytili. Také od Uherského Ostrohu po silnici I/71 je zákaz jízdy aut nad 3,5 tuny," řekla starostka Blatnice pod Svatým Antonínkem Svatava Blahynková. Obec je na křižovatce silnic 54 a 71. Starostka situaci sleduje podobně jako například starosta Strážovic Petr Markus. "On je už i tak provoz poměrně velký, denně nám obcí projede 6000 aut," řekl Markus.
Starosta Kuřimi Drago Sukalovský zatím vyčkává i kvůli tomu, že ve městě je jedna z hlavních silnic uzavřená. "Může se to projevit postupně. Mluvil jsem s odborníky i dopravci a názory jsou různé. Někteří říkají, že část kamionů by mohla jet raději přes nás, aby se mýtu vyhnula. Jedná se o směr z Brna na Pardubicko a také o zkratku přes nás směrem k D1 a dále na Prahu. Těm se to může hodit," řekl Sukalovský. Starosta Tišnova Jiří Dospíšil zatím žádnou změnu nezaznamenal a podle něj ani okolní starostové zatím s ničím nepřišli.