Nastoupit na zastávce Moravské náměstí a bez zdržení dojet podzemní tramvají na sever i jih Brna? Zpříjemnit si ve variantě příměstského vlaku uhánějícího hluboko pod náměstím Svobody pravidelnou cestu po kraji? Nebo se jednou svézt vozem brněnského metra?
Přesně tyhle otázky zodpoví zmíněná studie proveditelnosti. Na základě výběrového řízení brněnských radních ji vytvoří sdružení firem MORAVIA CONSULT Olomouc a METROPROJEKT Praha. Společnosti již podepsaly smlouvu o zhotovení studie proveditelnosti Severojižního kolejového diametru (SKJD). Hlavními cíli studie je zjistit, na jaké tratě má podzemní dráha navazovat, jak zefektivnit dopravní obsluhu města i kraje a zajistit dostupnost budoucího nádraží. „Studie navíc zhodnotí ekonomickou náročnost jednotlivých variant s důrazem na proměny dopravního chování ve městě a vliv na životní prostředí i existující zástavbu. Cena za její vyhotovení je bezmála 12 milionů korun,“ uvedla na svých webových stránkách Kancelář architekta města (KAM).
Studii proveditelnosti zadalo město Brno. Její součástí je i dopravní model, který na základě podkladů KAM vytvoří městská společnost Brněnské komunikace. Další součástí nové studie bude sociologický průzkum mobility ve městě a příměstských oblastech. Ten vytvoří společnost STEM/MARK s cílem zjistit, jak často, jak daleko či jakým druhem dopravního prostředku lidé cestují. Výsledky průzkumu budou užitečné také pro další dopravně inženýrské projekty města.
Projekt SJKD se v různých variantách připravuje dlouhé desítky let a už brzy by mohl získat konkrétní podobu. „Chceme, aby trasa nové podzemní dráhy po dokončení odlehčila regionální i městské hromadné dopravě, podpořila vlakovou dopravu a zlepšila dostupnost připravovaného nového hlavního nádraží u řeky Svratky,“ sdělili městští architekti.