Světový prototyp vagónu se saunou vznikl za necelé čtyři měsíce pod rukama dobrovolníků kolem projektu VlakFest. „Jsme skupina nadšenců z Brna, která se dala dohromady kolem dobrodruha a podnikatele Alberta Fikáčka. Pořádáme vlakové akce v Česku i zahraničí, mezi nejznámější patří hudebně-cestovatelský festival ŽiWELL Express, jehož třetí ročník se plánuje na začátek července,“ sdělila zpravodajskému portálu BRŇAN mluvčí projektu Markéta Bartoníčková.

Podle ní skupina zhruba deseti nadšenců, kteří kvůli vytvoření unikátního vozu jezdí každý víkend ve Veselí nad Lužnicí, přestavbě vagónu od listopadu věnovala víc než 3000 hodin práce. Vagón už prošel testovacím provozem a po opadnutí vládních zákazů se otevře veřejnosti. „Napadá mě spousta blbostí, troubím je do světa a když se někdo chytne, tak je realizujeme,” říká k celému projektu Fikáček.

Podle vedoucího stavby Zdeňka Procházky byla stavba sauny ve vagónu zpočátku velká neznámá. „Když do Veselí začátkem listopadu dorazil náš vagón, začala jedna velká improvizace. Všechno jsme dělali bez nákresu a přizpůsobovali rozměry podle toho, jak to zrovna vycházelo,“ popsal Procházka.

Myslet podle něj bylo třeba snad na všechno, od bezpečnosti, pevnosti a funkčnosti, až po nákup veškerého materiálu vždy během týdne, protože o víkendu se některé potřebné součástky a materiál nedaly sehnat. „Naštěstí díky mým předchozím zkušenostem se saunou, velké šikovnosti všech brigádníků a dostupným informacím na internetu nebylo moc složité navrhnout konstrukci, aby sauna fungovala dobře,” dodal šéf stavby vozu.

Motivovat brigádníky, aby se do přestavby zapojili, nebylo obtížné. „Práce je jednou z mála věcí, kterou nám vláda ještě nezakázala, a lidem se líbí pracovat na něčem zajímavém. Všichni přitom pracují jen za pizzu a pivo,” vysvětlil Albert Fikáček.

Nadšení potvrzují i samotní dobrovolníci. „Sauna ve vagónu? Tak na tuhle blbost jsem zvědav, řekl jsem si a vyrazil jsem na brigádu. Vagón, super lidi okolo, mraky srandy. A než se člověk nadál, je skoro hotovo,” uvedl dobrovolník Marek Červinka.

Na saunovém vagónu nyní ještě chybí dodělat ochlazovací káď. Při testovací jízdě ji cestující nahrazovali sněhem vedle trati a studenou sprchou. Do ostrého provozu sauna vyrazí, až to proticovidová opatření umožní.

Kromě saunového vagónu postupně vzniká i koncertní vůz a opravují se dva lehátkové vozy, které by měly být hotové do léta. VlakFest s nimi chce na začátku července vyrazit na 3. ročník hudebně-cestovatelského festivalu ŽiWELL Express.

A protože rekonstrukce vagónů není levná záležitost, uspořádal VlakFest veřejnou sbírku na portálu donio.cz. Zájemci mohou projekt podpořit například tím, že si koupí píšťalku strojvedoucího, lehátko ve vlaku nebo si předplatí vstup do sauny.