Na dálnici D1 na Brněnsku se ve čtvrtek otevře opravený úsek mezi exity 168 Devět křížů a 178 Ostrovačice, řekl to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl. Společnost Metrostav Insfrastructure dnes večer začne v úseku odstraňovat dopravní omezení. Podle Rýdla se nečeká, že by kvůli tomu bylo potřeba omezit provoz do jednoho pruhu. Dálnice D1 se v posledních letech dočkala oprav na mnoha úsecích. Modernizace desetikilometrového úseku u Ostrovačic začala loni jako poslední.
Modernizaci obou jízdních pásů mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi podle Jana Kuhna z Metrostavu Infrastructure ovlivnila pandemie covidu-19, přesto ji firma provedla za jednu stavební sezonu. "Zaměstnanci Metrostav Infrastructure se podíleli celkově na čtvrtině celé modernizace dálnice D1, tedy konkrétně na pěti modernizovaných úsecích v souhrnné délce 42 kilometrů. Na těchto úsecích jsme vyrobili a uložili téměř 300.000 metrů krychlových betonu. Součástí plnění byla realizace 31 mostních objektů," uvedl Kuhn.
Kromě úseku u Ostrovačic tak na D1 zbývá dokončit pouze úsek mezi exity 119 Velký Beranov a 134 Měřín, který by měl být v provozu od soboty. Podle Rýdla by v tomto úseku mohla nastat situace, že by kvůli pracím mohl být do sobotního zprovoznění omezený provoz do jednoho pruhu, týkalo by se to ale pouze nočních hodin.
Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí, v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější a v minulosti vinou častých oprav patřila i k nejpomalejším. Její rekonstrukce trvala devět let a stála 24 miliard korun. Oproti původně předpokládaným nákladům je to zhruba o dvě miliardy méně, řekl už dříve generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Dokončení projektu bylo původně plánováno na rok 2018, termín se však dvakrát posouval.