Dříve spíše rarita, dnes je to naprosto běžné, řeč je o řidičkách v brněnské hromadné dopravě. „Celkově v dopravním podniku pracuje 414 žen z 2 600 zaměstnanců. Mezi 1400 řidiči bychom pak v současnosti našli 15 procent žen. Dopravce by jich ve svých řadách rád viděl více, protože se ukazuje, že předsudky o ženách za volantem neplatí. Naopak, řidičky často bývají klidnější a ohleduplnější než jejich mužští kolegové,“ popsala mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Počet žen řídících brněnské autobusy, trolejbusy a tramvaje se za posledních deset let zvýšil přibližně o polovinu, na stávajících 188. „Při trvalém mírném nedostatku řidičů mohou právě ženy doplnit tým brněnského dopravního podniku. Kromě zkrácených úvazků je motivujícím faktorem i rovná výše odměny bez ohledu na věk nebo pracovní zkušenosti,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS). Právě kratší úvazky jsou vyhledávané mezi ženami, které se vrací po ukončení rodičovské dovolené.

„Nejvíce řidiček bychom u nás našli v kabinách tramvají, a to 149, pak následují autobusy s 27 řidičkami a trolejbusy, se kterými jezdí 12 žen. Lodím vládne zatím pánská sestava kapitánů, mezi lodnicemi ale máme 15 žen. Ženy jsou u nás vítány, jednoznačně jsou stejně dobrými řidičkami, jako muži,“ uvedl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

„V kurzech bývají ženy zodpovědnější v přípravě a ohleduplnější při jízdách. U zkoušek bývají nervóznější, obavy mívají zejména z technických otázek,“ popisuje vedoucí oddělení vzdělávání zaměstnanců a autoškoly v brněnském dopravním podniku Roman Hapal. Muži se podle něj o něco lépe orientují ve složitějších situacích a při technických problémech, zato někdy jednají příliš zbrkle.

Respekt a zodpovědný přístup k práci je podle řidičky trolejbusu Lucie Pospíšilové na místě, strach však považuje za zbytečný. „Obavy žen z řidičské profese určitě nejsou na místě, dávno už nejde o výhradně mužskou práci. Dokonce to vidím i jako určitou výhodu, kolegové v práci jsou velmi vstřícní a rádi v nesnázích pomohou. Vyhovuje mi, že jsem sama svým pánem, poznávám nové lidi, po směně předám desky a vůz a jdu domů s čistou hlavou,“ podělila se o dojmy sympatická bruneta, která je původní profesí veterinární technik. Pro brněnský dopravní podnik už jezdí třetím rokem.