Řidiči Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) letos v zimě poprvé vyzkouší nové auto, které zvládne jak sypat sůl, tak samostatně rozstřikovat solanku, tedy roztok soli ve vodě. Její zásobník je výrazně větší než u všech dosavadních aut. V zásobníku může být pět metrů krychlových soli a v nádrži zároveň 7000 litrů solanky, řekl provozní ředitel SÚS JMK Milan Macháček. V dalších letech by tato kombinovaná auta měla přibývat.

"Používají se zatím na dálnicích, mají je kolegové z Plzně. Solanka je vhodná i jako prevence, protože lze nastříkat na suchou silnici, když se očekává, že silnice bude namrzat," uvedl Macháček. Dosud se běžně používá systém sypání suché soli a jejího zkrápění, ale stále více se používá samotné zkrápění, tedy postřik solankou. Když vysypeme sůl na suchou silnici, tak to není tak účinné kvůli větru a projíždějícím autům. Díky solance zůstane vozovka vlhká, ošetřená před namrzáním," řekl Macháček. Díky tomu se také daří setřit samotnou sůl. Auto navíc umí v případě nahrání trasy do počítače samo regulovat množství posypu či roztoku.

V dalších letech by také silničáři chtěli rozšířit na další místa meteostanice a kamery, díky kterým mohou lépe reagovat na změny počasí a vyslat posypové vozy do terénu včas.

Krajští silničáři mají ve skladech 19.000 tun soli a 24.000 tun inertního materiálu, který se sype v chráněných krajinných oblastech a tam, kde je potřeba chránit zdroje pitné vody. Připraveni vyjet jsou jako každý rok od 1. listopadu do 31. března.