Pět a půl metru dlouhá černá obří limuzína lákala stejně jako nablýskaná stará auta, traktory a motorky návštěvníky na srazu veteránů v areálu sportoviště Pastviska v Hostěnicích, které si připomínaly 650 let od první písemné zmínky o obci.
„Přijelo zhruba 120 různých vozidel. Loni nás tu bylo asi 160, ale jsem spokojený. Vydařilo se nám počasí. Spanilou jízdu jsme letos zkrátili k bývalému vojenskému bunkru v Mokré, kde jsme se otočili a jeli zpět do Hostěnic. Bylo to parádní, lidi nám po cestě mávali a zdravili nás,“ sdělil organizátor Radek Patočka ze Spolku retro vozidel Kameňák.
Černý Packard ze série 090 CD 138 One Twenty Deluxe Touring Limo pak uzavíral kolonu motorek, aut a traktorů. Jeho majitel František Kundera je na auto z roku 1937 patřičně pyšný.
Zdědil ho po svém tatínkovi. „Otec vůz koupil v roce 1952 od jistého podnikatele z brněnských Židenic. Auto tehdy bylo nepojízdné a chyběl v něm motor, který byl uložený ve velké dřevěné bedně. Táta však potřeboval velké auto pro svých pět dětí, z nichž jsem byl nejmladší. Odtáhl vůz do brněnských Holásek, odkud naše rodina pochází, a tam ho dával ve stodole do kupy,“ řekl zpravodajskému portálu BRŇAN František Kundera.
Jakmile byl řadový benzínový osmiválec na svém místě, vyrážela Kunderova rodina na výlety do lesa, na hrady a zámky nebo třeba do Santiniho kostela ve Křtinách. „Otec pak v roce 1969 vyměnil motor, protože benzínový osmiválec si bral až 26 litrů paliva na sto kilometrů. Povolili mu tam dát naftový pětilitrový šestiválec Perkins,“ vysvětlil osmašedesátiletý senior v elegantním černém klobouku, bílé košili a černé vestě.
Když Františkův tatínek v roce 1992 zemřel, packard se odstavil a stál na špalcích. „Pak se ale v roce 2013 ženil můj syn a chtěl se v tom autě nechat odvézt. Tak jsme se hned v lednu pustili do zprovoznění vozu. Museli jsme opravit hlavně brzdy. Během tří měsíců jsme packarda dali dohromady a na jaře auto jezdilo na svatbě,“ uvedl Kundera.
Ten až po otcově smrti zjistil, že k autu se váže bohatá historie, spojená s Baťou. „Tomáš Baťa mladší hojně navštěvoval Prahu a vládu. Do Prahy obvykle létal, ale jednou mu kvůli nepříznivým podmínkám k létání jeden z ministrů poskytl právě packarda. Ten byl tehdy před druhou světovou válkou vedený u Fondu národní obrany. Z technického průkazu jsme pak zjistili, že auto mělo značku číslo 1,“ řekl vyučený autoklempíř, který však později od řemesla zběhnul k razícím štítům a později pracoval jako stavební technik.
Podle něj pak Tomáš J. Baťa na vůz vzpomínal ve své knize Švec pro celý svět. „Popisoval, že ho řidič vezl do Zlína. A když z vozu vystupoval, tak šoférovi řekl, že klepou ložiska v motoru, ať je vymění,“ doplnil František Kundera, který na sraz veteránů dorazil z Velešovic na Vyškovsku.
Kromě retro vozidel mohli návštěvníci oslav vidět i zásah hostěnických dobrovolných hasičů, z něhož měly v parném dni největší radost děti, protože se mohly ve vodní mlze z hadic svlažit. Odpoledne pak vystoupily místní Boubelky a po nich následovaly koncerty kapel Ukulele Orchestra jako Brno a Skákající králíčci. Večer zahrála skupina Panorama Band.