„Od letošního prvního ledna do 12. října přišlo na hrad Špilberk 500 tisíc lidí, přičemž 130 tisíc lidí si koupilo vstupenku na některý z prohlídkových okruhů nebo výstavu. To řadí Špilberk na 4. místo v návštěvnosti jihomoravských památek,“ upřesnil zpravodajskému portálu BRŇAN ředitel Muzea města Brna Zbyněk Šolc.
Dalším turistickým lákadlem, který muzeum spravuje, je vila Tugendhat, kterou letos navštívilo 52 tisíc lidí, z toho 20 tisíc lidí se podívalo do zahrady. „Oproti roku 2019 – tedy době před pandemií covidu – je to nárůst o 11 procent,“ vypočítal Šolc.
Upozornil také, že od 1. prosince vstoupí muzeum spravující čtyři objekty do městského systému BrnoID, který umožní plynulejší prodej vstupenek. „Stávalo se totiž, že třeba do vily Tugendhat, kde jsme přidali i třetí prohlídkový okruh, si lidé museli objednat vstupenky až na dva měsíce dopředu,“ sdělil ředitel.
Špilberk podle něj nyní nabízí i nový prohlídkový okruh Příběh hradu, zaměřený na dějiny pevnosti. „Jde o mozaiku příběhů, která seznamuje návštěvníky s více než 700 let starou brněnskou dominantou. Okruh vede přes exteriéry a interiéry a odhaluje i dosud nepřístupná místa,“ řekl Zbyněk Šolc.
Jeho náměstek Petr Vachút také upozornil, že muzejníci na hradě přestěhovali barokní lékárnu, kterou znovu zpřístupní veřejnosti. „Je to ojedinělá lékárna, která bude přemístěna do druhého patra výstavních prostor,“ upřesnil Vachút.
Prozradil také, že k 700. výročí od narození moravského markraběte Jana Jindřicha chtějí muzejníci a archeologové najít jeho hrob. „Měli by nám v tom pomoci kolegové z Masarykovy univerzity, kteří disponují potřebnou moderní technikou. Bude to tedy téměř detektivní pátrání,“ doplnil náměstek.
Ředitel muzea potvrdil, že se stále pracuje na projektu lanovky na Špilberk. „Magistrátní odbor dopravy nyní vyhodnocuje studii k lanovce. Ta by měla být asi 200 metrů dlouhá a podobně jako lanovka na Petřín by měla být kolejová. To je nejjednodušší řešení,“ upřesnil Zbyněk Šolc.
Podle něj se v průběhu let postupně měnily způsoby, jak návštěvníkům ulehčit přístup na Špilberk. „Třeba v roce 1994 tu byl návrh eskalátorů a pracovalo se i s možností výtahu, který však z bezpečnostních důvodů nepovolili hasiči,“ dodal ředitel.