Minimálně 78 zlomyslných telefonátů na tísňovou linku 158 během dvou říjnových týdnů má podle policejní mluvčí Petry Ledabylové na svědomí devětatřicetiletý muž z Hodonínska.
„Policistům volal bezdůvodně v různou denní i noční dobu, kdy buď nesdělil operačnímu důstojníkovi žádnou informaci a nereagoval na dotazy, nebo si stěžoval například na to, že mu kvůli policii došel sprchový gel nebo že je příliš starý na to, aby volal na linku bezpečí pro děti a zároveň příliš mladý, aby byl považován za seniora,“ upřesnila Ledabylová.
I když strážci zákona stalkera několikrát poučili o zneužití tísňové linky, v této své kratochvíli pokračoval až do chvíle, kdy jej policisté předvedli na obvodní oddělení k podání vysvětlení.
„Další muž z Brna pak na tísňovou linku oznamoval, že si chce stěžovat na policii, protože se k němu nechová jako k bohu, za kterého se on sám považuje,“ doplnila mluvčí policie.
Oba případy mají podle ní společné to, že volající jsou podezřelí ze zneužití tísňové komunikace a jejich počínání teď bude řešit Český telekomunikační úřad, který může fyzické osobě uložit sankci až 200 tisíc korun. „Oba muži však především blokovali linku tísňového volání v době, kdy rychlou pomoc policie mohl potřebovat někdo jiný,“ zdůraznila policistka.
Operační důstojníci policie na jižní Moravě měsíčně přijmou 11 tisíc hovorů, z toho přibližně třetina jsou telefonáty, které s tísňovým voláním nemají nic společného.
„Někteří opilí volající si pletou policii s taxislužbou, kdy se dožadují odvozu domů, jiní zase s právní poradnou, kdy chtějí probrat nejlepší postup i v několik měsíců staré věci. V tomto případě jim policisté doporučí návštěvu na obvodním oddělení a poučí je, že tísňová linka slouží k oznámení případů, kdy je ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek, nebo k oznámení poznatků k pachatelům trestné činnosti,“ uvedla Petra Ledabylová.
Samostatnou kapitolou jsou pak podle ní volání dětí, které volat na 158 jen zkouší – těchto případů naštěstí dlouhodobě ubývá.
„Pokud voláte na tísňovou linku, je dobré vědět a předat policii přesné a podrobné informace, které potřebuje pro posouzení závažnosti situace a následného vyslání hlídek na místo tak, aby mohly efektivně a rychle řešit konkrétní případ,“ vysvětlila policejní mluvčí.
Nabádá také lidi, aby nepokládali telefon, dokud s nimi operační důstojník hovor neukončí. „Často mají volající pocit, že podrobné vyptávání je ztrátou času, ale není tomu tak. Zatímco hovořící policista zjišťuje maximum informací o situaci, jeho kolegové už na místo události vysílají hlídky,“ dodala Ledabylová.