Zprávu jsme v 15:00 aktualizovali o vyjádření města Brna.
Při stavbě protipovodňových opatření v Brně porušili stavbaři pilíř a klenbu železničního mostu přes Svratku. Vlaky přes něj nesmí jezdit, popsal v tiskové zprávě mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
„Správa železnic (SŽ) musí zásadně omezit provoz na mostě v brněnském uzlu. Důvodem je náhlé a výrazné zhoršení jeho stavu, které je podle dosavadních zjištění způsobeno výstavbou protipovodňových opatření. Investorem těchto prací je statutární město Brno,“ uvedl Nevola.
„Informace o poškození pilířů a klenby jsme obdrželi včera ve večerních hodinách. Nastalou situaci nebereme na lehkou váhu, v současné době zajišťujeme prostřednictvím městské společnosti Brněnské komunikace experta na mostní konstrukce, který stavebně-technický stav mostu posoudí. Na základě výsledků tohoto posouzení mohou být navržena případná řešení,“ reagoval mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Kontrola mostu podle železničářů odhalila poškození pilířů a jedné klenby. „V blízkosti základů mostu probíhá aktuálně stavební činnost, která nebyla se Správou železnic projednána. Jde zejména o zřízení štětovnicové stěny v korytě řeky Svratky,“ doplnil Nevola.
Vzdálenost stěny od základů mostu je zhruba dva metry. Rozsah poškození je natolik závažný, že je nutno dlouhodobě vyloučit kolej pro vlaky na trase Brno hlavní nádraží – Jihlava.
„Co se týče samotné výstavby protipovodňových opatření na řece Svratce, ta byla se Správou železnic projednána v rámci projektové přípravy. Sdružení zhotovitelů vždy postupuje dle projektové dokumentace. Instalace štětovnic v blízkosti mostního objektu probíhala v letních měsících. Od té doby žádné další práce, které by mohly způsobit otřesy, v blízkosti mostu neprobíhaly. Dodáme, že zahájení prací bylo Správě železnic oznámeno v souladu s jejich vydaným souhrnným stanoviskem. Stavební práce zde nyní nebudou probíhat. Je proto nutné objektivně posoudit, zda na poškození mostu nemohou mít vliv i další faktory, například klimatické podmínky,“ upozornil Poňuchálek.
Správa železnic bude instalovat od dnešního večera do Štědrého dne mostní provizorium, aby mohl být provoz obnoven. Výluka začne dnes ve 20:30 na koleji pro vlaky z brněnského hlavního nádraží do Jihlavy a na jedné ze dvou kolejí z hlavního nádraží na Břeclav.
Dálkové vlaky směrem na Břeclav proto budou v pátek jezdit odklonem přes dolní nádraží. Díky tomu budou moct hlavní nádraží využívat rychlíky do Jihlavy a Břeclavi. Kvůli provozu po jediné koleji se ale mohou zpožďovat o pět až 15 minut. Přes dolní nádraží budou jezdit i osobní vlaky, které obsluhují linku z Hustopečí a Židlochovic směrem na Tišnov. Mezi dolním a hlavním nádražím budou jezdit po deseti minutách autobusy, vyplývá z webu Správy železnic. České dráhy na svém webu zveřejnily tytéž informace jako SŽ, a není tak zatím zřejmé, jak se mimořádnost dotkne osobních vlaků z Brna směrem do Zastávky a Moravských Bránic. K dalším opatřením patří mimořádné zastavování rychlíků jezdících mezi Brnem a Českou Třebovou ve stanici Brno-Židenice, kde budou zastavovat i dálkové vlaky mezi Prahou a Břeclaví, aby bylo možné mezi nimi jednoduše přestupovat.
Během tří svátečních dnů se bude kvůli slabé hustotě provozu jezdit bez omezení z hlavního nádraží. Po svátcích se předpokládá, že zůstanou vedené přes dolní nádraží osobní vlaky mezi Tišnovem a Hustopečemi a Židlochovicemi. SŽ a České dráhy budou opatření pro další dny dále upřesňovat.