Nová tramvajová trať Šalinou do kampusu, hrdinství řidičů i nové trolejbusy. To byly zářivé letošní okamžiky brněnského dopravního podniku, které přinášíme v přehledu.

Nejcennější přírůstek ve vozovém parku

Dlouho očekávanou posilou vozového parku DPMB je obousměrná tramvaj Škoda ForCity Smart 45T. Vůz do zkušebního provozu s cestujícími vyjel poprvé v rámci charitativní jízdy 8. prosince, v běžném provozu pak 11. prosince.

„Nyní žádáme o evropskou dotaci na 15 těchto klimatizovaných a nízkopodlažních vozů. Další budeme pořizovat podle finančních možností,“ sdělil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Největší radost

Na nejočekávanější dopravní událost roku si Brňané museli počkat až do adventu. V neděli 11. prosince tramvaje poprvé svezly cestující po nové trati projektu Šalinou do kampusu k univerzitnímu kampusu. Necelý kilometr dlouhá trať s nejdelším tramvajovým tunelem v ČR se stavěla tři roky. Investici 1,4 miliardy korun z 80 procent pokryje evropská dotace.

Nejvíce prodaných jízdenek službou Pípni a jeď!

I absolutní rekord v počtu prodaných jízdenek prostřednictvím služby Pípni a jeď! padl až v prosinci. Nejvíce transakcí cestující „napípali“ 16. prosince, a to 58 146.

Největší hrdinové

Řidiči dopravního podniku zajišťují provoz MHD, ale občas si vyzkouší i roli záchranářů nebo hasičů. Letos se hrdinskými činy vyznamenali hned čtyři řidiči.

Tramvaják David Hrůza 17. ledna zastavil u hořícího domu v Bystrci a pomohl dvěma seniorům opustit domov v plamenech.

Na konci srpna si řidiči trolejbusu Bronislav Kohoutek a Michal Křepela při průjezdu kolem zastávky Podveská všimli kouře stoupajícího z rodinného domu a neváhali vběhnout dovnitř ještě před příjezdem hasičů.

K hrdinům patří i Marek Kaštan, který v autobuse na lince 78 pomáhal s resuscitací cestujícího se zástavou srdce. A řada řidičů vracela zapomenuté věcí ve vozech.

Historicky největší obnova vozového parku

DPMB si letos připsal historicky největší obnovu vozového parku za 963 milionů korun. Dokončil modernizaci flotily trolejbusů, se kterou začal předloni a k loňským dvaceti letos nakoupil další dvacítku trolejbusů Škoda 27Tr, když jeden vyšel na necelých 12 milionů.

Zároveň se technici a zaměstnanci pustili do programu Mario, kdy v komínských dílnách kompletují trolejbusy SOR TNS 12. „Letos jsme zkompletovali dva trolejbusy, příští rok plánujeme sestavit dalších deset,“ upřesnil Havránek.

Obnova vozového parku se dotkla i tramvají: v dílnách sestavili sedm tramvají Drak a pořídili zmíněnou šalinu Škoda ForCity Smart 45T.

Postupně do Brna dorazilo i 31 nových klimatizovaných autobusů SOR. Celkem tak DPMB letos pořídil 61 nových vozů, přičemž 70 procent z investice pokryly dotace.

Nejoblíbenější příspěvek na Facebooku DPMB

Jednoznačným favoritem mezi příspěvky na facebookovém profilu DPMB je video z 15. září, zachycující průjezd tramvají novým tunelem ke kampusu. Fanoušci na sociálních sítích tak měli poprvé možnost alespoň virtuálně do tunelu nahlédnout. Příspěvek se může chlubit 1,6 tisíci sdílení a viděly jej téměř 2 miliony lidí.

Nejnáročnější oprava vozu

Oprava, která dala pracovníkům dopravního podniku nejvíc zabrat, byla důsledkem nehody z 21. září. Na Žerotínově náměstí nedalo osobní auto přednost tramvaji na lince 12. Poškození vozu MHD bylo tak rozsáhlé, že na jeho renovaci pracovali v medláneckých dílnách 39 dní.

Největší akce roku 2022

Streetparty Brno 2022 byla jednou z největších akcí města v uplynulém roce. Své síly spojilo sedm městských firem, státní i městská policie a hasiči. Na Lidické ulici představily 3. září během dvou defilé svou činnost, techniku a zajistily zábavu pro více než 55 tisíc lidí

Největší akcí DPMB se stal den otevřených dveří v tunelu ke kampusu. Necelý měsíc před jeho otevřením využilo přes 6000 lidí jedinečnou možnost se tunelem projít, zahrát si kvíz a prohlédnout novou tramvaj Škoda ForCity Smart 45T.

Nejlepší den v roce

Dnem, kdy manažerům skončily bezesné noci a spadl velký kámen ze srdce, se stal 5. říjen, kdy vláda schválila zastropování cen energií i pro dopravní podniky. „Díky tomu ušetříme až 500 miliónů korun, což nám umožní zachovat rozsah dopravy a částečně i stavební a strojní investice,“ vysvětlil Miloš Havránek.