Na pravidelné lince S2 z Brna do Letovic zahájila zkušební provoz nová čtyřvozová elektrická jednotka Moravia. Je to první z jednatřiceti vlaků se čtyřmi vozy, které si u firmy Škoda Group objednal Jihomoravský kraj. Cestující si svezení v nízkopodlažní soupravě pochvalovali.
Lidé si libovali v komfortu
„Je to paráda! V pondělí jsem jel za rodinou do Letovic ještě starým vlakem z osmdesátých let, kde se ani netopilo a byla tam zima. A když to zastavovalo, tak si člověk musel zacpat uši, jak to skřípalo! A dneska se vezu krásným novým vlakem, kde je teplo a klid,“ svěřil se zpravodajskému portálu BRŇAN Karel Zavadil, který na nově opraveném nádraží v Adamově na Blanensku nastupoval do soupravy Pálava.
Do provozu půjdou i dvouvozové soupravy
Novotou vonící nablýskaný vlak tvořený čtyřmi vozy vyrazil poprvé na pravidelné lince S2 ve čtvrtek hodinu před polednem jako osobní vlak číslo 4714 z Brna do Letovic. Tento týden navíc výrobce předal do majetku kraje všech šest krátkých dvouvozových jednotek. Nové vlaky tak mohou být nasazeny do trvalého provozu.
Kraj bude brázdit 31 nových vlaků
„Nasazení druhého typu vlaků dodávaných na jih Moravy je důležitý milník v projektu. První čtyřvozová jednotka už tedy vyrazila do zkušebního provozu a v následujících týdnech ji budou postupně doplňovat další, až jich bude na jihomoravských tratích jezdit všech 31. Nezbývá než vlakům popřát mnoho spokojených cestujících a miliony naježděných kilometrů,“ upřesnil Tomáš Ignačák, prezident CZ/SK ve Škoda Group.
Lidé si zaslouží komfortní cestování
Podle krajského radního pro dopravu Jiřího Crhy (ODS) si lidé na jižní Moravě zaslouží kvalitní podmínky pro cestování, které odpovídají 21. století. „Vlakové soupravy Moravia jsou perfektně vybavené moderní nízkopodlažní jednotky podle našich požadavků. Od loňského podzimu už mohou cestující na linkách S2 a S3 nebo S51 na některých spojích využívat krátké soupravy Moravia, nyní je to první čtyřvozová,“ dodal Crha, který je zároveň starostou Blanska.
Název odkazuje na legendární lokomotivu
Vlaky postavené na platformě RegioPanter jezdí především na příměstských a regionálních linkách. Název Moravia odkazuje na první lokomotivu, která kdy přivezla vlak do Brna. Každá souprava v červenobílém designu se jmenuje po některé z odrůd vína, pěstovaných na jižní Moravě.
Vlaky s bohatou výbavou
Ve vlacích Moravia si cestující užijí větší komfort i prostor. Sedí se v nich na sedadlech připevněných do boku vozidla, což poskytuje více místa pro zavazadla. Cestující ocení bezbariérové vstupy i větší prostor pro kočárky a kola. Jízdu zpříjemní výkonná klimatizace, připojení Wi-Fi, USB porty i zásuvky na 230 V.
Čtyři vozy pojmou přes 600 lidí
Soupravy tvořené dvěma vozy pojmou 284 lidí, přičemž počet míst k sezení je 146. Vejde se do nich i devět bicyklů, čtyři kočárky a dva vozíky pro invalidy. Dva vozíčkáři se vejdou i do čtyřvozových jednotek, které nabízejí 333 míst k sezení a pojmou celkem 619 cestujících s 21 koly a šesti kočárky.
Jízdu si vychutnáte i na obrazovce ve vlaku
Vlaky Moravia disponují také informačním a kamerovým systémem, který na obrazovky náhodně promítá záběry z různých míst vlaku jak strojvedoucímu, tak cestujícím, a to včetně záběrů z přední vnější kamery. Zajímavostí jsou i okna prostupnější pro signál mobilů.
Zpoždění přípoje vám nahlásí reproduktory ve vlaku
Vlaky Moravia jsou navíc vybaveny přístroji AED (defibrilátory), které mohou pomoci zachránit život při srdeční zástavě přímo ve vlaku. Všech 31 nových souprav má také přímé spojení se systémem krajské integrované dopravy a díky tomu je možné zobrazit na informačních displejích vlaku mimořádné informace z provozu či je přímo zahlásit do vlaku přes audio systém vozu.